آرشیو سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۳۹۹
صنعت و معدن
۳

بررسی چشم انداز فولاد در همایش پنجم

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اخیر خود با کمیته راهبردی پنجمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن خواستار رسیدن ظرفیت تولید فولاد به 50 میلیون تن تا سال 1400 (حدود 6 سال دیگر) و 60 میلیون تن تا پایان سند چشم انداز شد، این در حالی است که پیش از آن بر اساس سند چشم انداز قرار بود تا سال 1404 ظرفیت تولید به 55 میلیون تن برسد.

از این رو یکی از مهم ترین مباحث همایش پنجم فولاد چگونگی رسیدن به این هدف گذاری و بررسی چالش های آن خواهد بود. فعالان صنعت فولاد کشور قصد دارند در مقالات و سخنرانی های خود این موضوع را کالبد شکافی و بررسی کنند که آیا ذخایر کنونی معادن سنگ آهن و زغال سنگ کشور تکافوی این میزان تولید را می دهد یا خیر؟

بر اساس برآوردهای اولیه صورت گرفته تولید 50 میلیون تن فولاد نیازمند حداقل 100 میلیون تن سنگ آهن است که برای تامین آن باید معادن بیشتری تجهیز شود و عمق اکتشافات معدنی افزایش یابد تا ذخایر پنهان و غنی تری از این ماده معدنی کشف شده و خیال فولادسازان را از بابت تامین مواد اولیه برای دهه های آینده راحت کند.

رونمایی از سند استراتژی سنگ آهن کشور یکی از مباحث همایش پنجم خواهد بود که در این سند راهکارهای اصولی رسیدن به ذخایر جدید سنگ آهن و تجهیز معادن در حال بهره برداری به طور دقیق پرداخته خواهد شد.