آرشیو سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۳۹۹
بازار دیجیتال
۲۶

بررسی تغییرات محیطی با فناوری سه بعدی

سیستم واقعیت افزوده سه بعدی دانشگاه بریگهام یانگ می تواند نگاه مهندسان به چالش های مهندسی محیط را تغییر دهد.

به گزارش «ایسنا»، این سیستم شامل 12 تلویزیون سه بعدی 55 اینچ وضوح بالااست که همگی به یک رایانه متصل هستند.

روی این نمایشگر عظیم، تصاویر توسط یک کنترل از راه دور Wii که با دستگاه بلوتوث SmartTrack تعامل داشته، کنترل می شوند و همچنین دوربین های سه بعدی روی چشم کاربران به تولید ابعاد اضافی سرگیجه آور می پردازد.

این فناوری موسوم به VuePod که توسط دانشجویان و تحت نظارت دان ایمز، استاد مهندسی عمران دانشگاه بریگهام یانگ ساخته شده و به اجرا درآمده است، به کاربران اجازه می دهد تا به طور مجازی در محیط های سه بعدی پرواز کرده، گردش کنند یا شناور بمانند.

به گفته محققان، این فناوری می تواند حوزه عمران و محیط و همچنین مهندسی زلزله را متحول کند. تصاویر با استفاده از داده نقطه ای به دست آمده از هواپیمای مجهز به فناوری لیدار ایجاد می شوند. فناوری لیدار به اسکن مناطق و ثبت میلیون ها داده نقطه ای پرداخته که سپس به شکل یک تصویر در سیستم VuePod دیده می شوند. داده های نقطه ای همچنین با چسباندن تصاویر ثبت شده توسط پهپادهای ارزان به یکدیگر نیز قابل تولید هستند.

کاربر با عینک سه بعدی و کنترل گر Wii می تواند به طور مجازی از بالای دره به پایین پریده و از جایی به جای دیگر پرواز کند. با نمایشگر 10 متر مربع VuePod، همه داده های سازنده تصویر می توانند برای مشاهده ارائه شوند.

این سیستم علاوه بر تشخیص تغییرات طبیعی از قابلیت کمک به نظارت بر زیرساخت ها مانند پیگیری چگونگی مقاوم ماندن یا پوسته ریزی و ایجاد شکاف در بزرگراه ها در طول زمان و مشاهده تاثیرات آب وهوای بد یا زمین لرزه بر ساختمان ها برخوردار است. نتایج این پژوهش در مجله Computing in Civil Engineering منتشر شده است.