آرشیو سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۳۹۹
تاریخ و اقتصاد
۳۰
سفرنامه

دیدار با کنسول انگلیس

گروه تاریخ و اقتصاد: صبح فردای ورودم به تهران و پس از رفتن به حمام [عمومی] که گرداننده آن از ارمنیان است، سوار درشکه شدم و پیش از هر کار دیگر به ییلاق قلهک و به دیدن کنسول انگلیس رفتم. قلهک در سرازیری شمیران به شهر در 7 مایلی شمال تهران و مقر ییلاقی سفارت انگلیس است.

شاه هم نزدیک اینجا کاخی دارد. هاردینگ، وزیر مختار انگلیس حالادر لندن است و گراهام، کنسول سرپرستی دارد. گراهام بیست سال پیش چندی در ماموریت ژاپن گذراند و کمی ژاپنی می فهمد. آلبوم عکس های ژاپن او را دیدم و درباره احوال امروز بی پرده حرف زد. به تفصیل درباره گسترش نفوذ روسیه در ایران گفت که نمودار آن پیشرفت سریع طرح احداث راه آهن ایروان به تهران است. شرحی درباره اوضاع کنونی ایران داد و گفت که ایرانی ها جز حرکت نمایشی و برای حفظ ظاهر، هیچ تلاشی برای پیشرفت مملکت نمی کنند. این شایعه را که خاندان سلطنتی ثروت هنگفت دارد، رد کرد و نالید که کارهای مملکتی شفاف نیست و برای نمونه نمی توان دانست که مبالغ دو قرضه ای که دولت ایران از روسیه گرفته به چه مصرفی رسیده و پنداری که این همه در ظلمات از دست رفته است.

پس از دو ساعت گفت وگو و درخواست معرفی و سفارش نامه به عنوان مقام های وزارت امور خارجه ایران و تشریفات دربار برای صدور اجازه دیدن ارک سلطنتی و سربازخانه و مدرسه و جاهای دیگر خداحافظی کردم و بازگشتم.

منبع: سفرنامه ایران، ماساجی اینووه، ترجمه دکتر هاشم رجب زاده، انتشارات طهوری