آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۲۱۹
سیاست
۷

محمد صدر، معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه دولت اصلاحات: از ظرفیت سفر ظریف استفاده شود

با فوت ملک عبدالله، پادشاه جدید عربستان، سیاست این کشور نسبت به ایران و سایر مسایل منطقه ای تغییری خواهد داشت؟

از ایشان در مدت ولیعهدی شان موضع گیری ای که بر مبنای آن بتوان نظریاتش را در مورد سیاست داخلی و خارجی مثل ایران و سوریه و... تحلیل کرد، دیده نشده است. بنابراین نمی توان نکته دقیقی در این زمینه بیان کرد. اما فکر می کنم سیاست سعودی ها به همان روال گذشته ادامه خواهد داشت. به طور کلی عربستان باید به این نتیجه برسد که یک سری سیاست هایش در منطقه، سیاست های درستی نیست. مثلاعربستان از حامیان اصلی داعش بود اما به مرور زمان متوجه شدند که این سیاست درست نیست و حداقل الان دیگر مثل گذشته از آنها حمایت نمی کنند و به ائتلاف غرب پیوسته اند. در مورد بقیه سیاست های عربستان، فکر می کنم به مرور زمان به این نتیجه خواهند رسید که سیاست های مناسبی برای خود عربستان و کشورهای اسلامی نیست. بنابراین احتمال اینکه تغییراتی در آن دیده شود، وجود دارد.

قرار است آقای ظریف برای مراسم درگذشت ملک عبدالله، به عربستان برود. این سفر می تواند سرفصلی برای پایان سرمای روابط باشد؟

به نظر من این سفر، کار مثبت و خوبی است. همیشه این گونه مسایل که ظاهر سیاسی ندارد و بیشتر جنبه انسانی و اخلاقی دارد، در سیاست خارجی فرصت هایی ایجاد می کند. معمولاسعی می شود از این ظرفیت ها استفاده شود و زمینه یک سری کارهای سیاسی در آینده فراهم شود. با توجه به اینکه قبلاهم آقای سعود الفیصل دعوتنامه ای برای دکتر ظریف ارسال کرده بود، حضور در این مراسم نشانه خوبی است که عیانگر قصد ایران برای بهبود روابطش با عربستان در آینده است. این پیام ها و اقدامات می تواند موثر باشد و روی طرف مقابل تاثیر مثبتی خواهد داشت.

آیا این سفر می تواند بهانه جدیدی برای منتقدان وزارت خارجه باشد؟

وزارت خارجه باید وظایف خودش را انجام دهد و بر مبنای آن چیزی که به صلاح مملکت بوده و فکر می کند منافع کشور در آن است عمل کند. حالاممکن است یک عده مخالف باشند، اما وزارت خارجه کارش را انجام می دهد. واقعیت این است که گسترش روابط بین دو کشور اسلامی به نفع جهان اسلام است و باید در این جهت اقدام شود.