آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۴۹
سلامت و زیبایی
۱۸

الو دکتر - 88761720

آیا ستون فقراتم دچار در رفتگی شده است؟

دکتر حسین فراهینی ( فوق تخصص ارتوپدی)

زنی 50 ساله هستم چند وقت پیش از راه پله های منزل سقوط کردم. به نظرم دنبالچه ستون فقراتم دچار در رفتگی شده است. وقتی سرپا هستم براحتی راه می روم اما وقتی می نشینم نمی توانم ازجایم تکان بخورم یا بلند شوم. باید چه کار کنم؟

وقتی افراد بویژه زنان به دلیل شرایط آناتومیک شان به زمین می خورند ممکن است استخوان دنبالچه شان که استخوان آخر ستون فقرات است و در انتهای تحتانی ستون فقرات قرار دارد دچار شکستگی شود. گاهی مواقع نیز ممکن است آسیب فقط به صورت ترک خوردگی و گاهی هم شکستگی با جا به جایی باشد که بسیار دردناک است.

در این صورت فرد موقع نشستن نمی تواند براحتی روی زمین بنشیند و باید حتما از تیوپ های بادی یا بالشتک خیلی نرم استفاده کند تا بتواند درد را تحمل کند.

شما باید حتما به پزشک مراجعه کنید و از ناحیه مورد نظر رادیوگرافی بگیرید تا دقیقا مشخص شود چه نوع ضایعه ای دارید؛ آیا ترک خوردگی یا شکستگی است یا ضرب دیدگی یا شکستگی با جابه جایی؟ سپس براساس تشخیص باید درمان شوید.

در این موارد معمولا درمان های طبی و فیزیوتراپی جواب می دهد اما زمانبر است و ممکن است 3 ماه طول بکشد. گاهی اوقات نیز حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.