آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۷
سیاسی
۲

دور تازه گفت وگوهای هسته ای ایران و آمریکا در زوریخ برگزار شد

موج مخالفت ها با تشدید تحریم های ایران

شتاب رایزنی های هسته ای چنان افزایش یافته که معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار طی دو هفته اخیر و البته این بار در زوریخ سوئیس به گفت وگو درباره راه حل جامع هسته ای نشستند.

هرچند پیش از این گفته شده بود که نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز در حاشیه نشست چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد (داووس) برگزار می شود، اما این جلسه لغو شده و وزرای خارجه ایران و آمریکا قرار است نشست دوجانبه خود را درحضور کارشناسان دو کشور در شهر زوریخ برگزار کنند. مذاکرات عراقچی و شرمن که دیروز آغاز شده، امروز نیز ادامه می یابد.

اما دور تازه رایزنی های هسته ای درحالی در زوریخ آغاز شده که بسیاری از چهره های برجسته اروپایی به صف مخالفان تشدید تحریم ها علیه تهران پیوسته و تلاش می کنند مانع تصویب طرحی در کنگره آمریکا شوند که به گفته دولتمردان آمریکایی، می تواند مذاکرات هسته ای را با شکست روبه رو کند. اروپایی ها که به یاد دارند تندروهای واشنگتن چگونه یک دهه قبل مذاکرات تهران و تروئیکای اروپا را با شکست مواجه کردند، حالاتلاش می کنند جلوی تکرار تاریخ را بگیرند.

بر همین اساس لوران فابیوس، فیلیپ هاموند و فرانک والتراشتاین مایر وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و نیز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای مشترک در روزنامه واشنگتن پست تاکید کردند: اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران بازگشت به عقب است و فرصت تاریخی حل موضوع هسته ای ایران از دست می رود.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد احتمالی ریاست جمهوری در انتخابات سال 2016 یک روز پس از آن که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در نطق سالانه خود هشدار داد تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد، گفت: من نیز با طرح اخیر کنگره برای تحریم جدید ایران مخالفم. از دیگر سو، سایت انتخاب به نقل از نشریه هیل نوشته است که برنت اسکوکرافت و زبیگنیو برژینسکی، دو مشاور برجسته پیشین امنیت ملی آمریکا با حضور در جلسه روز چهارشنبه کمیته نیروهای مسلح سنا گفتند مخالف وضع تحریم های جدید علیه ایران هستند، زیرا این تحریم ها موجب تخریب مذاکرات خواهد شد.