آرشیو سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۸۰
اقتصادی
۴

رئیس کل بانک مرکزی: طرح چکاوک تا 22 بهمن در سراسر کشور اجرا می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح چکاوک (کنترل صدور چک) تا 22 بهمن ماه در سراسر کشور اجرایی می شود.

ولی الله سیف در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک به سامانه چکاوک به عنوان یکی از فناوری های نوین بانک مرکزی در سیستم مبادلات الکترونیکی اشاره کرد و افزود: طرح چکاوک هنوز به بهره وری کامل نرسیده و اخیرا که در تهران اجرایی شد مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشت و امیدواریم تا 22 بهمن ماه به طور صد درصد در کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به آزمایشی بودن طرح چکاوک در مرحله فعلی گفت: طبیعی است که در این حالت مشکلاتی وجود داشته باشد، اما من به همکاران خودم انتقاد دارم که انعکاس مناسبی در مورد چگونگی اجرایی شدن و این که هنوز کامل نشده و آزمایشی است ارائه نکردند.

سیف در ادامه با اشاره به واسطه گری وجوه و ارائه خدمات به عنوان دو نقش اصلی نظام بانکی اظهار کرد: بانک ها اکنون تمرکز جدی در کسب درآمد از طریق واسطه گری وجوه دارند به گونه ای که تلاش می کنند تا با حداکثر امکانات سپرده های بیشتری را جذب کنند که این حالت افزایش مستمر نرخ سود سپرده و در نهایت افزایش نرخ تسهیلات را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: با افزایش نرخ سود تسهیلات، منابع پرداختی کمتر در تولید به کار گرفته شده و بیشتر به سمت سفته بازی پیش خواهد رفت.