آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۰
جهان
۶

کناره گیری میت رامنی از کورس رقابت 2016

اگرچه امیدهای هواداران میت رامنی 67 ساله برای قرار گرفتن او در صدر انتخاب جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 هر روز بیشتر می شود. با این حال فرماندار سابق ماساچوست و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2012 روز جمعه در کنفرانسی تلفنی با هواداران و فعالان کمپین انتخاباتی خود در سال 2012 گفت: اجازه دهید نسل دیگر نیز شانس خود را برای انتخابات پیش رو امتحان کند. هر چند از این سخن رامنی به معنای انصراف او از انتخابات ریاست جمهوری 2016 تعبیر می شود اما ناظران می گویند او هنوز در حال بررسی جوانب است و تصمیم نهایی خود را نگرفته است.

به همین سبب هنوز نمی تواند تیم انتخاباتی استخدام کند.

به باور ناظران رامنی مانع عمده خود را در فلوریدا می بیند. جایی که جب بوش، فرماندار سابق این ایالت از حمایت بسیار بالایی برخوردار است. اگر چه جب بوش در نظرسنجی ها پس از رامنی قرار دارد. اما چالش مهم تر این است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا از حزب دموکرات همچنان پیشتاز نامزدهای احتمالی انتخابات 2016 است.

از آنجا که رامنی در اظهارات خود ابراز تمایل کرده است که نسل جدیدی از جمهوریخواهان مورد امتحان قرار گیرند، این موضع باعث شده برخی همقطاران و رقبای فعلی او در فهرست نظرسنجی ها، مانند سناتور مارکو روبیو و حتی جب بوش از او در سخنان خود به عنوان یک وطن پرست تقدیر کنند.

به همین دلیل شاید بتوان گفت مجموع این تعارف های انتخاباتی به نفع رامنی باشد. نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان می دهد رامنی بالاتر از بوش در صدر نامزدهای انتخاباتی هواداران حزب جمهوریخواه قرار دارد. یک نظرسنجی از سوی فاکس نیوز هم این نتیجه را به شکل دیگری تایید می کند. در آن نظرسنجی رامنی 21 درصد آرای جمهوریخواهان را از آن خود کرده است. بعد از او سناتور کنتاکی رند پال قرار دارد. بعد از پال نیز مایک هاکبی با 11 درصد آرا و جب بوش با 10 درصد قرار دارد.