آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۰
محیط زیست
۱۴

دریچه سدها به روی ارومیه باز شد

سرانجام دریچه یکی از ده ها سد ساخته شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که شریان حیاتی دریاچه را مسدود کرده بود در آستانه روز جهانی تالاب ها، به روی دریاچه گشوده شد.

طبق مصوبه کارگروه نجات دریاچه ارومیه که به تصویب هیات وزیران هم رسیده، رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سدهای حوضه آبریز به میزان 176 میلیون مترمکعب در بهمن و اسفندماه سال جاری و فروردین ماه سال 94 باید اجرایی می شد که هفته گذشته با بازشدن دریچه سد شهید کاظمی بوکان با هدف رهاسازی آب این سد به سمت پیکره آبی دریاچه ارومیه با دبی 30 مترمکعب بر ثانیه اتفاق افتاد. سد بوکان یا سد شهید کاظمی در 35 کیلومتری جنوب شرقی بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب های رودخانه زرینه رود ساخته شده است.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در هفته های آینده 20 میلیون مترمکعب هم از مخزن سد ساروق و 40 میلیون مترمکعب نیز از سد حسنلو و از طریق رودخانه گدار نقده رهاسازی می شود تا تراز دریاچه ارومیه در سطح مورد انتظار تثبیت شود. به گفته عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه «اکنون دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز اکولوژیک به 12 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد که این میزان آب از اجرای طرح های مختلف از جمله باز کردن دریچه های سد شهید کاظمی تامین می شود.» به گفته مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه، میزان بارش در حوضه دریاچه در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 80 درصد افزایش یافته است: این میزان بارش باعث شده مخازن سدهای این حوضه نیز وضعیت مطلوب تری درمقایسه با سال گذشته داشته باشد و هم اکنون بیش از 630 میلیون مترمکعب آب در این مخازن ذخیره شده که این رقم در سال گذشته 544 میلیون مترمکعب بود.

رهاسازی آب سدها تنها یکی از راهکارهای اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه است و قرار است با اجرای طرح های آبیاری قطره ای و خرید حقابه کشاورزان و با صرفه جویی که از محل کشاورزی حاصل می شود بخش عمده آب مورد نیاز دریاچه در 10 سال آینده تامین شود. به گفته کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه، تنها با کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بدون آنکه میزان تولید نیز کاسته شود می توان بخش عمده آب مورد نیاز دریاچه را در بلندمدت تامین کرد.