آرشیو یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۰
صفحه اول
۱

رئیس سازمان سینمایی خطاب به دبیر جشنواره فیلم برلین مطرح کرد:صدای پای سیاست در جشنواره برلین

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور به دیتر کاسلیک، دبیر جشنواره فیلم برلین نامه ای نوشت، مردی که در دومین روز از این جشنواره روی فرش قرمز یک فیلم سیاه ایرانی به نام «تاکسی» ایستاد و آن را ستود.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، ایوبی در این نامه به دبیر جشنواره برلین هشدار داده است که صدای مهیب پای سیاست را در جشنواره برلین می شنوم.

رئیس سازمان سینمایی کشور آورده است: جا دارد که ابراز تاسف عمیقم را از گفته هایتان در طول جشنواره برلین اعلام کنم. متاسفم از این که شما به بهانه فیلم فیلمسازی که به موجب قانون کشورش فعلانمی تواند فیلم بسازد (گرچه دارد می سازد) می خواهید همه را سوار تاکسی سوءتفاهم های تازه ای علیه مردم ایران کنید. اما خوشوقتم اعلام کنم که سازنده فیلم تاکسی به رغم آنچه در جشنواره برلین گفته شد، در ایران سوار بر قطار پرشتاب زندگی خویش است و از همه مواهب زندگی آزادانه خود برخوردار است. به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران، از کارنکردن هیچ سینماگری خرسند نیستم. اما این را نیز خوب می دانم که تسلیم در برابر قانون تنها راه کامیابی هر ملتی است.

ایوبی نوشته است: ما هم همزمان با شما در حال برگزاری جشنواره بزرگ سینمایی فجریم. به قول آقای ژیل ژاکوب سینما در خون مردم ایران جاری است. کاش می دانستید که جشنواره فجر 33 جشن قدرت نمایی جوانان ایرانی است. موجی از جوانان ایرانی که به سوی سینما آمده اند و همه در شگفتیم از این همه قدرت آفرینش و خلاقیت. آیا فضای سیاسی فرهنگی کشوری چنین می تواند آن گونه باشد که جشنواره شما نشان می دهد؟ سینمای ایران به گواه حضور قدرتمند جوانانش ادامه خواهد داشت. سینمای ایران یک راه است. یک نگاه است. سینمای ایران به پیش می رود چون ریشه در اندیشه های درخشان پیامبر اسلام دارد. پیامبری که فرمود: «آمده ام تا نیکی های اخلاق را به اوج رسانم». پیامبر مهربانی وصلح و دوستی و عشق. سینمای ایران پیش می رود چون ریشه در اندیشه های درخشان مولانای رومی، حافظ و سعدی و فردوسی بزرگ دارد. سینمای ایران پیش می رود چون سینماگران ایرانی در فضایی پر از اعتماد، احترام با دولت برخاسته از آرای خود زندگی می کنند.