آرشیو پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۰۵
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

یک مینی شهر در دل زندانی در پکن

مقامات یک زندان در پکن، پایتخت چین دست به ابتکار جالبی زده اند تا ثابت کنند «دنیای زندونی همه اش دیوار نیست». این مقامات تسهیلات ویژه ای را برای زندانیانی تدارک دیده اند که بیش از 15 سال است در حبس بوده و کمتر تماسی با محیط بیرون دارند.

آنها در دل این زندان، یک مینی شهر تولید کرده اند تا این افراد پس از آزادی مشکلی در استفاده از تسهیلات نوین شهری و فناوری های روز نداشته باشند. در داخل این زندان یک سوپرمارکت کوچک، یک کافی نت و حتی یک ایستگاه ساختگی مترو نیز وجود دارد. لیانگ چیو یکی از نگهبانان و طراحان این ایده در این زمینه گفت: هدف از این کار نشان دادن نمای کوچکی از جامعه جدیدی است که این زندانیان تاکنون آن را ندیده اند. وی افزود: بررسی های ما نشان داده بیشتر این افراد پس از آزادی در انجام برخی کارهای مهم روزانه همچون استفاده از کارت های بانکی، گوشی های هوشمند و حتی کامپیوتر با مشکل رو به رو هستند.

چیو و دیگر همکارانش امیدوارند با این طرح زمینه بازگشت این افراد به سمت جرم و جنایت پس از آزادی کاهش یابد. روند این طرح به این ترتیب است که این زندانیان سه ماه پیش از زمان آزادی شان شروع به یادگیری این موضوعات می کنند. ژو گوانگ هو، یکی از فعالان اجتماعی که در این طرح حضور دارد، می گوید: در راستای این طرح، محافظان زندان نقش کارمند بانک و یا صندوقدار سوپرمارکت را بازی می کنند. ژو می گوید، این طرح زمانی به ذهن آنها خطور کرد که چندی پیش اتفاق ناگواری برای یکی از زندانیان افتاد. این زندانی پس از آزادی به هیچ وجه نتوانست با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و به دلیل آن که هیچ آشنایی با کامپیوتر و دیگر برنامه ها نداشت، نتوانست در جایی مشغول به کار شود. همین موضوع باعث شد همسرش از او طلاق گرفته و او نیز چند هفته بعد دست به خودکشی زد.