آرشیو شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۱۹۲
جهان
۶

خبر کوتاه

آغاز خروج سلاح های سنگین اوکراین

پس از وقفه دو هفته ای، ارتش اوکراین عقب راندن سلاح های سنگین خود از خط مقدم درگیری ها تا 28 کیلومتری را آغاز کرده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا بر این اقدام نظارت دارد. آلمان از این اقدام اوکراین استقبال کرده است.

به نظر می رسد این اقدام پس از مذاکرات پاریس دستاورد رایزنی ها میان وزرای خارجه روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین بوده است. با این حال در بیانیه ارتش اوکراین درباره خروج سلاح های سنگین هشدار داده شده است که اگر جدایی خواهان طرفدار روسیه به حرکت تهاجمی دست بزنند، برنامه خارج کردن تسلیحات را لغو خواهد کرد.

بر اساس آتش بس مینسک، می باید تسلیحات سنگین از خطوط مقدم جمع آوری شوند اما این اقدام تا پیش از این عملی نشده بود و درگیری ها ادامه پیدا کرد.

خبرنگاران الجزیره و پرواز پهپادها بر فراز پاریس

پلیس فرانسه از بازداشت سه خبرنگار الجزیره به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در پارکی جنگلی در پایتخت فرانسه خبر داد. پرواز پهپادهای مشکوک در آسمان پاریس از ابتدای هفته آغاز شده بود.

این پهپادها بر فراز برج ایفل و چندین مکان تاریخی دیگر در فرانسه، دیده شده اند. هنوز ابهامات بسیاری درباره آن وجود دارد. مسوولان شبکه الجزیره که تحت حمایت مالی دولت قطر است، هنوز به این ماجرا واکنش رسمی نشان نداده اند.