آرشیو شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۴۸
سیاست
۷

رهروان ولایت و تردیدهای لاریجانی

شرق: رهروان ولایت، فراکسیون متبوع علی لاریجانی در مجلس، در حالی بنا دارد تا فرآیند تشکیل حزب را ادامه دهد که نقش رییس مجلس در آن در هاله ای از ابهام است و هنوز با تاییدها و تکذیب ها مواجه می شود. جواد هروی، از اعضای این فراکسیون به تازگی گفته حزب رهروان ولایت با دبیرکلی علی لاریجانی تا قبل از عید می آید، اما کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس که از نزدیکان لاریجانی به شمار می رود، تلویحا این موضوع را تکذیب کرده و گفته: «هنوز مشخص نیست که آقای علی لاریجانی رسما عضو حزب رهروان خواهند شد یا آن را پشتیبانی می کنند اما به احتمال زیاد از این حزب پشتیبانی خواهند کرد.»

جلالی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا با لاریجانی برای تشکیل حزب رهروان مشورت کرده اید، گفته: «بله. آقای لاریجانی با اصل اینکه این سرمایه را حفظ کنیم موافق هستند.»

در اینکه حزب قرار است با محوریت علی لاریجانی فعالیت کند، تردیدی وجود ندارد، اما تردیدها ظاهرا مربوط به شخص علی لاریجانی است که چگونه می خواهد در حزبی که هنوز فرآیند درخواست مجوز از سوی وزارت کشور را طی نکرده، ایفای نقش کند. چه اگر خود بخواهد در قامت دبیرکل ظاهر شود، حزب او قائم به شخص تلقی خواهد شد؛ موضوعی که او معمولابه آن ایراد وارد کرده است و شاید به همین دلیل است که احتمالابه مدیریت پشت صحنه می اندیشد. رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت مجلس را تشکیل می دهند، تمایل بیشتری نسبت به دیگر نمایندگان مجلس برای تعامل با دولت از خود نشان داده اند. اما تا به اینجا پس از چندماهی که از خبر تلاش برای حزب شدن این فراکسیون می گذرد، هنوز فعالیت رسمی ای برای این مهم صورت نگرفته یا آنکه اخبار آن ضدونقیض است. به طوری که کاظم جلالی درباره درخواست مجوز برای حزب رهروان گفته: «در حال کارکردن هستیم و هنوز برای این حزب درخواست مجوز به وزارت کشور نداده ایم و هنوز هیات موسس تعیین نشده است.» جواد هروی اما پیش تر خبر داده بود که اساسنامه و مرامنامه حزب تدوین شده است. در مجموع بعید به نظر می رسد رهروان ولایت بتواند تا پایان سال شکل حزب به خود بگیرد؛ دست کم تا زمانی که لاریجانی بر تردیدهای خود فائق آید.