آرشیو یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۴۳۱
دنیا
۴

کسری بودجه سال 2015 روسیه افزایش یافت

برداشت 47 میلیارد یورویی کرملین از صندوق ذخیره ارزی

خبرگزاری آلمان: کسری بودجه روسیه به مراتب بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور شده است. براساس گزارش های داخلی از روسیه، بحران اوکراین باعث شده که دولت این کشور به صرفه جویی شدید روی آورد و از منابع مالی ذخیره استفاده کند. 15.6 میلیارد یورو از مخارج دولتی روسیه خط می خورند. تاتیانا نسترنکو، معاون وزیر دارایی روسیه می گوید کسری بودجه سال 2015 معادل 7/ 3 درصد تولید ناخالص داخلی است. کرملین قبلااین میزان را 2/ 3درصد عنوان کرده است.

به این ترتیب، دولت روسیه باید سیاستی ریاضتی و صرفه جویانه در پیش گیرد. به گفته نسترنکو، هزینه هایی معادل 15.6 میلیارد یورو (حدود 20 میلیارد دلار) از مخارج دولتی کم می شود.

معاون وزارت دارایی روسیه افزوده که هزینه های دیگری هم حذف می شوند و دامنه صرفه جویی ها به دفتر ولادیمیر پوتین نیز کشیده خواهد شد. یکی از سخنگویان کرملین گفته است: «ده درصد کارکنان کرملین تعدیل می شوند.» تاتیانا نسترنکو اعلام کرده که دولت روسیه از مجلس دوما خواسته تا پرداخت 46.7 میلیارد یورو از صندوق ذخیره دولتی را برای مخارج لازم در سال 2015 تصویب کند. به این ترتیب، روسیه ظرف یک سال، نیمی از دخایر دولتی را به مصرف خواهد رساند. تحریم ها کاهش ارزش روبل در برابر دلار را به بالاترین حد خود رسانده است و سقوط بهای نفت نیز عامل دیگری برای رکود اقتصادی روسیه تصور می شود. در سال 2014، پیش از آغاز تحریم ها علیه روسیه این کسری تنها نیم درصد بود. صادرات نفت و گاز از مهم ترین منابع درآمدی دولت روسیه به حساب می آید.