آرشیو یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۴۳۱
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

منافع ملی چیست؟

آیا منافع ملی به تعداد کشورهای موجود در نقشه سیاسی دنیای کنونی تعریف دارد یا می توان مفهوم واحدی را از آن ارائه کرد و به همه کشورها تعمیم داد؟

منافع ملی در دنیای کنونی دارای چه ابعادی است و چگونه یک دولت می تواند برای ملت خود آن را محقق کند. شاید درباره این موضوع بتوان سوالات زیادی را فهرست کرد و به بحث گذاشت اما در میان انبوهی از این پرسش ها، این موضوع که «منافع ملی چیست؟» دارای اهمیت زیادی است و هنوز به طور دقیق به آن پاسخی داده نشده است. سیاستمداران در رده های گوناگون عموما در سخنرانی های خود از منافع ملی نام می برند و از زاویه مسوولیت شان به آن نگاه می کنند اما آیا اگر آنان در یک میز بنشینند می توانند تعریف واحدی از منافع ملی ارائه دهند و استراتژی کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را طراحی کنند؟

باشگاه اقتصاددانان این موضوع را در میان چهار صاحب نظر عرصه روابط بین الملل و اقتصاد به بحث گذاشته است. از نظر آنان منافع ملی پس از پایان جنگ سرد با تغییراتی در مفاهیم روبه رو بوده است. اگر تا دیروز امنیت ملی را که یکی از ابعاد مهم منافع ملی بود، ارتقای توان نظامی کشورها تشکیل می داد، امروز این مفاهیم تغییر یافته و ابعاد اقتصادی یا به عبارت بهتر، دیپلماسی اقتصادی جای آن را گرفته است. اما آیا با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و ژئو کالچر ایران می توان امیدوار بود که دیدگاه ژئو اکونومی آن نیز به راه افتد و منافع ملی از توسعه اقتصادی هم عبور کند.