آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۵۰
روزنامه فردا
۲۰
آمبولانس

1625میلیاردنفر ضامن مورد نیاز است

پوریا عالمی

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «پرونده فردی در دوره گذشته وجود دارد که شش هزارو500میلیاردتومان از بانک ها وام دریافت کرده و وثایق آن به اندازه کافی نیست.»

ما نمی دانیم حالاچرا. یعنی به قول شهریار نوشدارویی و بعد از بربادرفتن پول ها آمدی... اصلاپول ها هیچی، نوشدارویی و بعد از رفتن بغل سلین دیون خاوری را آمدی که همسایه شان شد، حالاکه پولی بر جا نمانده چرا؟

البته الان اینطوری است که طول می کشد تا معلوم شود شش هزارو500میلیاردتومان چطوری جابه جا شده. چیزی که مشخص است این است که این پول ها با موتور جابه جا نشده. چون اخیرا با موتور اسید جابه جا می کردند، پلیس چهارساعته دستگیرشان کرد. مفسدان اقتصادی ما هم قضیه آمده دستشان، جای اینکه موتور بگیرند تا سریع گیر بیفتند، از ماشین اینا استفاده می کنند، از بس که کلک هستند.

حکایت

ما بچه بودیم موقع گرگم به هوا، از جاده استفاده می کردیم. یعنی به کسی که توپ دستش بود و گرگ بود می گفتیم جاده بدهد تا ما راه دررو داشته باشیم و خودمان را از مهلکه دور کنیم. البته این خاطره ربطی به هیچی ندارد و این توی دل ما مانده بود که از بچگی برای یکی تعریفش کنیم.

حالابرعکس

از قدیم گفتند حساب به دینار، بخشش به خروار؛ حالابرعکس.

آمبول

به جان عالمی ما بخیل نیستیم. اصلابروند کرورکرور پول هپلی هپو کنند. دمشان گرم. ما فقط ماندیم اینها چندتا ضامن داشتند؟ چون ما رفتیم دومیلیون تومان وام بگیریم، دوتا ضامن کارمند رسمی ادارات دولتی خواستند. دودوتاچهارتا دیگر؟ تابلو است که شش هزارو500میلیاردتومان توش سه هزارو250میلیاردتا دومیلیون تومانی است. اگر هر دومیلیون تومان دوضامن معتبر دولتی بخواهد پس یعنی این آقاهه که رفته شش هزارو500میلیاردتومان وام گرفته، هزارو625میلیاردنفر ضامن داشته؟ واقعا دمش گرم.