آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۵۰
سیاست
۲

مخالفت دوباره شورای نگهبان با طرح آمران به معروف

گروه سیاست: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر که یک بار پیش از این با ایرادات شورای نگهبان به مجلس بازگشته بود و با اصلاحاتی در جلسه پانزدهم بهمن ماه، دوباره پس از برخی تغییرات جزیی به تصویب رسید، بار دیگر از سوی شورای نگهبان مغایر با شرع یا قانون اساسی تشخیص داده و به مجلس بازگشت داده شد. براساس اعلام شورای نگهبان، ایرادات مجدد این شورا به مصوبه مجلس به شرح زیر است:

1- مسامحه در تنظیم عبارت ماده 13 و تبصره آن، موجب بروز اشکال گردیده است؛ چنانچه مجنی علیه یا ولی وی حسب مورد جهت استیفاء دیه به ستاد اذن دهند، اشکال مرتفع خواهد شد.

2- در ماده 16 و تبصره های 1 و 2 آن، با وجود اصلاحات به عمل آمده، ایراد قبلی این شورا مربوط به وظایف اجرایی، کماکان وجود دارد. به علاوه عبارت «اجرای سایر وظایف» در این ماده، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

3- درخصوص تبصره های 3 و 4 ماده 16، چون اصلاحی به عمل نیامده است و با توجه به ایرادات معموله در ماده 16، اشکال سابق این شورا کماکان وجود دارد.

4- با عنایت به اینکه اشکال ماده 16 رفع نگردیده است، بنابراین ایراد سابق این شورا درخصوص ماده 19، کماکان به قوت خود باقی است.

5- در ماده 20، قسمت اول ایراد سابق این شورا، کماکان به قوت خود باقی است.

6- در ماده 23، با وجود اصلاح به عمل آمده، اشکال سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

ماده 16 مورد ایراد شورای نگهبان درباره پرداخت دیه به آمران به معروف و ناهیان ازمنکری بود که در جریان این اقدام مصدوم شده باشند. همچنین مواد 16 و 19 که شورای نگهبان تصریح کرده ایرادات آنها برطرف نشده، مربوط به وظایف و اختیارات محول شده به ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر درباره صدور مجوز و تشکیل سازمان های مردم نهاد و دیگر مراحل اجرای این قانون بود. همچنین ترکیب ستاد نیز که در ماده 19 مورد اشاره قرار گرفته، مجددا با ایراد شورای نگهبان همراه شده و بند آخر هم که مربوط به تامین منابع مالی اجرای این قانون است نیز همچنان از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه شده است.