آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۰۸
اندیشه
۸

درباره نقد بوم گرا

کتاب «درباره نقد بوم گرا» توسط عبدالله نوروزی و حسین فتحعلی ترجمه و به همت دکتر زهرا پارساپور، دانشیار و رئیس پژوهشکده ادبیات گردآوری شده و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

این کتاب، دربردارنده مقدمه و هفت فصل است. دکتر پارساپور در مقدمه این کتاب به حاکمیت دیدگاه انسان محور بر بیشتر مفاهیم و قوانین اخلاقی، حقوقی و اجتماعی اشاره کرده که موجب بی توجهی بیشتر انسان به طبیعت و دیگر موجودات شده است و انسان فراموش کرده که حتی برای ادامه بقای خود می بایست برای زمین و دیگر موجودات، حقوقی قائل شود. دغدغه دوستداران طبیعت، به نهضت های سبز و مطالعات بینارشته ای انجامید که به نقش پررنگ طبیعت در زندگی انسان های متمدن که از پیشرفت های صنعتی و فناورانه سرمست هستند، تاکید می کرد.وی بر بازتعریف رابطه انسان با محیط زیست تاکید می کند و بر این باور است: «باید بسیاری از مفاهیم و ارزش های انسانی جامعه بشری همچون اخلاق، عدالت و رعایت حقوق دیگران از چارچوب بشری خارج شود و همه موجودات را شامل شود. اگر روابط انسانی بر مبنای اخلاق تعریف می شود، اخلاق زمین نیز لحاظ گردد. اگر برای انسان شعار عدالت خواهی و حقوق بشر سر می دهیم، باید حقوق حیوانات و گیاهان و آب و خاک را فراموش نکنیم.»

نخستین فصل کتاب «نقد بوم گرا یا مطالعات سبز» نام دارد که نوشته پیتر بری است. فصل دوم، «نقد بوم گرا» نام دارد که نوشته کیت ریگبی است.سیمون سی استاک، نویسنده فصل سوم است. نام این فصل چنین است: «به نمایش گذاشتن ترس زیست محیطی: فضاهای طبیعی و اماکن مسکونی پیش بینی ناپذیر در شاه لیر». فصل چهارم با نام «وضعیت نقد بوم گرا و نقش ادبیات به عنوان بوم شناسی فرهنگی» نوشته هوبرت زپف است. «اخلاق زیست محیطی» پنجمین فصل این کتاب است. وینفرد نات، نویسنده «نشانه شناسی بوم گرا» است که فصل ششم این کتاب را در بر می گیرد. نشانه شناسی بوم گرا، مطالعه روابط متقابل نشانه شناختی بین موجودات زنده و محیط زندگی شان است. واپسین فصل این کتاب «اصطلاحات نقد بوم گرا» نام دارد که لارنس بویل نوشته است. او در این مقاله به موضوع هایی چون انسان مداری، زیست منطقه، فمینیسم بوم گرا، عدالت محیط زیستی و موضوع هایی از این قبیل پرداخته است. کتاب نقد بوم گرا در 500 نسخه منتشر شده و به بهای 12 هزارتومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.