آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۰۸
جهان
۶

چراغ سبز اردوغان به پیشنهاد اوجالان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از پیشنهاد عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برای پایان دادن به درگیری های سی ساله استقبال کرد. این در حالی است که گروه های وابسته به پ.ک.ک می گویند برای بر زمین گذاشتن سلاح های خود شروطی دارند.

به گزارش مهر، هر چند ترکیه و حزب کارگران کردستان در سال 2013 نیز یک قرارداد آتش بس امضا کردند اما طی دو سال گذشته درگیری های پراکنده ای بین شبه نظامیان کرد با دولت ترکیه رخ داده است. به همین دلیل پ.ک.ک می گوید پیش از برآورده شدن خواسته هایش حاضر به تحویل سلاح های خود نیست. روز شنبه عبدالله اوجالان ضمن درخواست از نیروهای خود برای زمین گذاشتن سلاح ها، خواستار صلح با دولت ترکیه شد. عبدالله اوجالان از نیروهای خود خواسته بود تا در تصمیمی تاریخی سلاح هایشان را زمین بگذارند و به درگیری سی ساله با دولت مرکزی ترکیه پایان دهند. این اقدام اوجالان به عنوان گام مهمی در تلاش های ترکیه برای پایان دادن به 30 سال فعالیت و اقدامات حزب جدایی طلب کارگران کردستان به حساب می آید.گفتنی است ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده اند. مبارزه مسلحانه پ.ک.ک از سال 1984 تاکنون موجب مرگ بیش از 40 هزار نفر شده است.

در همین رابطه روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشت: اردوغان از پیشنهاد عبدالله اوجالان مبنی بر اتمام درگیری مسلحانه با دولت ترکیه، استقبال کرده است. اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت: خلع سلاح شدن کردها خواسته مهم ترکیه بوده و آنکارا منتظر شنیدن چنین خواسته ای از سوی اوجالان بود. رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد کردهای مسلح از این خواسته عبدالله اوجالان پیروی کنند.