آرشیو چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۵۲
تجسمی
۱۰

«قدرت»نمایی «اخوان جم» در نیاوران

شرق: مجسمه هایی در ابعاد بزرگ با فرم هایی که در مرزی میان انتزاع و فیگوراتیو در حرکت هستند از عصر جمعه، هشتم اسفند در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران رونمایی شدند. این مجسمه ها را مسعود اخوان جم ساخته و آثار، ماحصل تلاش دوسال گذشته اوست. قدرت، عنوان این نمایش انفرادی است که در آن مجسمه هایی با تکنیک استیل و در ابعاد بسیار بزرگ به نمایش درآمده که از حیث دومولفه ای که ذکر شد، با نوعی نوآوری در فضای مجسمه سازی ایران همراه است؛ هنرمند در پی آن است که از ماده استیل که به نوعی فلزی مصرفی در زندگی روزمره مردم محسوب می شود، به ساحت تازه ای از معناآفرینی نائل شود و در این مسیر به بیانی شخصی می رسد که در آن روایتی آبستره و پیکره تراشی درهم می آمیزند.

بازیابی کهن الگوهایی در معنای قدرت با زبانی معاصر سبب می شود، مجسمه های «پروانه» و «قلب» در کنار «شیر» و «گاو نر» به نمادهای نوظهور قدرت بدل شوند؛ اخوان جم کوشیده تعریف تازه ای از قدرت در ساختار جامعه انسانی را در دنیای امروز نشان دهد.

مسعود اخوان جم متولد1348، در تهران است. از 14سالگی برای تحصیل به مدرسه شبانه روزی لندشولهایم اشتاین موله در شهر ماربورگ آلمان رفت و سال1368 برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد. او در دانشگاه جورج واشنگتن مشغول به تحصیل شد و مدرک کارشناسی خود را سال1374 در رشته بیولوژی اخذ کرد. پس از آن، در سال1384 کارشناسی ارشد ام.بی. ای (EXECUTIV MBA) خود را در دانشگاه علوم کاربردی کمپتن آلمان به پایان رساند. از سال1376 تا 1390 مدیریت بخش طراحی را در یک کارخانه بزرگ تولید کننده لوازم خانگی در ایران برعهده داشت. او در این مدت به مجسمه سازی علاقه مند شد و مجسمه های متعددی ساخت. او نخستین نمایشگاه انفرادی مجسمه های برنزی خود را سال1392 در گالری اعتماد در تهران برگزار کرد و تا به حال آثارش به نمایشگاه های گروهی متعددی ازجمله در اپراگالری دوبی راه یافته است. قدرت، دومین نمایش آثار انفرادی اخوان جم به شمار می رود که از عصر جمعه هشتم اسفندماه در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسدران، روبه روی پارک نیاوران آغازبه کار کرده است.