آرشیو پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۱۱
جهان
۶

گزارش دادگستری آمریکا از برخورد نژادپرستانه پلیس فرگوسن

تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا فاش کرد که الگوهای جانبدارانه بسیاری در اداره پلیس فرگوسن میسوری وجود دارد و افسران مرتبا و به صورتی جانبدارانه علیه سیاهپوستان تبعیض قائل می شوند. آنها به کرات احضاریه های بی اهمیت صادر می کنند و ایست های بازرسی بی پایه و اساس می گذارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، گزارش مذکور طبق گفته مقام های شهر فرگوسن بوده و نتیجه یک ماه تحقیقات در اداره پلیس این شهر است. پس از کشته شدن نوجوان سیاهپوست آمریکایی به دست یک افسر سفیدپوست این منطقه، فرگوسن در کانون توجه قرار گرفت.

در تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا شرح رفتارهای تبعیض آمیز پلیس فرگوسن در سیستم قضایی کیفری این شهر ذکر شده است. این جزئیات از همان لحظه اول رویارویی افسران با سیاهپوستان تا زمان رفتار آنها در دادگاه ها و زندان شرح داده شده است.

مقام های اجرای قانون فدرال بدون آن که نامی از خود بگویند، به تشریح موارد رویت شده پرداختند. گفته می شود چنانچه مقامات شهر یافته های این گزارش را بپذیرند، ممکن است راه به سوی تغییرات چشمگیر در اداره پلیس فرگوسن باز شود. یک تحقیقات فدرالی پیشین از اداره پلیس محلی نیز زمینه بازنگری کلی در روند اقدامات پلیس از جمله در ایست های بازرسی و استفاده از سلاح را فراهم کرد.

وزارت دادگستری آمریکا این حق را دارد ادارات پلیسی را که در مقابل تغییرات مقاومت می کنند، تحت پیگرد قرار دهد. دولت فدرال فرگوسن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مقامات وزارت دادگستری یک نسخه از گزارش مذکور را به شهردار، رئیس پلیس، دادستان و دیگر مقام های مرتبط ارائه کرده است.

این بیانیه هیچ جزئیاتی درباره گزارش ارائه نکرد و فقط گفت که پس از انتشار آن، دولت منطقه درباره جزئیات آن بحث خواهد کرد. مقامات فدرال به این نتیجه رسیدند که از سال 2012 تا 2014 سیاهپوستان دو برابر سفیدپوستان در ایست های بازرسی متوقف شده اند.

این تحقیقات که چند هفته پس از کشته شدن مایکل براون هجده ساله در اوت گذشته آغاز شد، در حالی منتشر می شود که اریک هولدر، دادستان کل آمریکا پس از شش سال فعالیت در حال کناره گیری از مقام خود است.