آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۷
اندیشه
۱۷
نقد و نظر

عزت الله فولادوند: کارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم

مترجم آثار فلسفی گفت: «شعبه های مختلف فلسفه تاریخ عموما نزد حکمای ما نادیده گرفته شده است. با اینکه آثار خوبی در سایر رشته های فلسفی داریم، اما کارنامه ما در حوزه فلسفه تاریخ این گونه نیست».

عزت الله فولادوند این روزها به نگارش کتابی در زمینه فلسفه تاریخ مشغول است. این مترجم و نویسنده شناخته شده ایرانی ضمن اعلام این خبر گفت: «هم اکنون سرگرم کار کردن بر کتابی بسیار مفصل در زمینه فلسفه تاریخ هستم. این کتاب از سوی نشر نو منتشر خواهد شد و الان نیز در حال خواندن نمونه های چاپخانه ای آن هستم».

مترجم کتاب «روشنفکر کیست؟ سرنوشت او چیست؟» درباره انگیزه اصلی خود از نگارش این اثر افزود: «شعبه های مختلف فلسفه تاریخ عموما نزد حکمای ما نادیده گرفته شده است. با اینکه ما در سایر رشته های فلسفی از دیرباز تا به اکنون آثار خوبی داریم، اما فکر کردم از جهت تجزیه و تحلیل وقایع تاریخی، با خلامواجه هستیم و بهتر است این خلاپر شود».

مترجم نام آشنای ایرانی در پاسخ به این سوال که حجم بیشتر کار تالیف است یا ترجمه یا جمع آوری، پاسخ داد: «بیشتر کار من در این کتاب جمع آوری است، به این صورت که آثار فیلسوفان بسیار سرشناس تاریخ از قرن 19 تا به حال را در بر می گیرد».

آخرین کتاب منتشر شده از او «نیچه و مسیحیت» تالیف کارل یاسپرس است که فولادوند آن را از آلمانی به فارسی برگردانده است. چاپ دوم این کتاب از سوی نشر ماهی منتشر شده است.