آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۲۲
اقتصادی
۴

گلایه های معاون سابق وزیر صنعت از ناهماهنگی در تنظیم بازار شب عید

وزارت جهاد کشاورزی نه ابزار تنظیم بازار را دارد و نه دانش و تخصص این کار را، ستاد تنظیم بازار نیز کارایی لازم را ندارد و نمی تواند به وظیفه خود به درستی عمل کند.

محمدصادق مفتح معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت صنعت در خصوص مشکلات اخیر تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: مهم ترین دلیل مشکلات اخیر اجرای قانون انتزاع است که ما هم در دولت قبل با آن مخالف بودیم.

وی افزود: این قانون کاملاغیرکارشناسی به تصویب رسید و براساس یک هیجانی که در مجلس وجود داشت، علی رغم مخالفت دولت قبل تبدیل به قانون شد و در واقع باید گفت که قانون بسیار غلطی بود.

مفتح کشاورزان را قربانی اصلی قانون انتزاع دانست و به نسیم گفت: قانون انتزاع مانند قانون کار که در مجلس سوم تصویب شد و مشکلات فراوانی را برای کارگران ایجاد کرد، مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تدبیر و تعقل کافی در مورد این قانون انجام نشد و اصل موضوع غلط بود.

وی با بیان اینکه در قانون انتزاع جنبه عوام فریبانه بر جنبه کارشناسی غلبه می کند خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نه ابزار تنظیم بازار را دارد و نه دانش و تخصص این کار را دارد.

معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن بیان کرد: ادغام این وزارتخانه در به وجود آمدن وضع فعلی تاثیرگذار بود و باعث شد که در مدیریت عالی وزارتخانه جدید التاسیس صنعت، معدن و تجارت بحث بازرگانی در حاشیه قرار بگیرد.

مفتح گفت: مشکلات تنظیم بازار تنها مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم ما این گلایه را داشتیم، زیرا وزارت صنایع و معادن با توجه به این که با قشر زیادی از کارگران برخورد دارد و معیشت آنها برایش در اولویت است، مشکلات خاص خودش را دارد.

وی افزود: مشکلات بخش صنعت، انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت را می گیرد و بخش بازرگانی با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

مفتح بر همین اساس گفت: بنابراین همانطور که در دولت قبل ستاد تدابیر ویژه تصمیم گرفته بود، اجرای قانون انتزاع به تاخیر بیفتد این دولت هم باید برای تغییر این قانون چاره اندیشی کند، زیرا وزارت جهاد کشاورزی تخصص و تجربه لازم را برای تنظیم بازار در اختیار ندارد.