آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۲۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

ساخت دستگاه استخوان یاب و جسدیاب در دانشگاه سمنان

دستگاه استخوان یاب و جسدیاب با همکاری و حمایت کمیته جست وجوی مفقودان و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان طراحی و ساخته شد.

سمنان- خبرنگار کیهان: مجری طرح گفت: این دستگاه با هدف بالارفتن بازدهی تفحص در مناطق جنگی طراحی و ساخته شده و نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار است که دستگاهی با این قابلیت ها عرضه می شود.

محمد پازوکی طرودی افزود: این دستگاه قابلیت شناسایی استخوان های شهدای شیمیایی شده در زمان جنگ، استخوان های شهدای غواص در آب ها و باتلاق ها، استخوان های مفقود شده شهدا در خاک، استخوان دوره های مختلف تاریخی در بخش باستان شناسی و استخوان های عادی دفن شده در خاک (قبرستان عمومی) را به تفکیک دارد.

وی با بیان اینکه دستگاه مربوطه مجهز به رادار برای تعیین محل دقیق استخوان و جسد است و تمامی جهات را جست وجو می کند تا محیطی سه بعدی را مورد کاوش قرار دهد، افزود: این دستگاه به دلیل وزن کم و طراحی ارگونومیک از قابلیت حمل آسان برخوردار است.

پازوکی طرودی با بیان این که میزان عمق و شعاع جست وجوی این دستگاه بدون محدودیت است و حداقل وزن قابل تشخیص توسط این دستگاه یک گرم و حداکثر نامحدود است، گفت: وزن، شعاع و عمق نیز توسط این دستگاه قابل تنظیم است.

وی گفت: این دستگاه قابلیت کار در زمین های مختلف و تنظیم جهت از بین بردن آلودگی های محیط از ذرات ریز استخوان را داراست و می تواند موقعیت محل جست وجو را ذخیره و مختصات جغرافیایی آن را ثبت کند.

مجری طرح تصریح کرد: در صورت وجود دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل، رادیو و... و همچنین دکل های فشار قوی اطراف دستگاه استخوان یاب و جسدیاب هیچ گونه اختلال و نویزی در عملکرد دستگاه ایجاد نمی شود. پازوکی گفت: این دستگاه نخستین آزمون میدانی خود را در آذرماه 93 در منطقه طلاییه انجام داد و بقایای پیکر مطهر یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس در این آزمون یافت شده است.