آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۲۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

اسکلت زن 7 هزار ساله تهران استحکام بخشی شد

نمونه گیری از اسکلت زن 7 هزار ساله کشف شده در حفاری های خیابان مولوی به منظور انجام مطالعات ژنتیک و استحکام بخشی انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اسماعیل اسماعیلی جلودار سرپرست گروه کاوش باستان شناسی مولوی گفت: با هماهنگی و پشتیبانی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه بقیه الله اعظم(عج) برداشت نمونه های آزمایشگاهی از اسکلت 7 هزار ساله توسط متخصصان ژنتیک با کم ترین آسیب انجام شد.

وی افزود: کاوش های باستان شناسی تکمیلی در محل تدفین اسکلت با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی به زودی شروع خواهد شد.حمید فدایی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت نیز در این رابطه گفت: تیم همراه از استخوان های femure و دندان نمونه های مورد نیاز را برداشت کردند. در این روش به منظور آسیب رسانی کمتر از ناحیه شکستگی موجود در استخوان به وسیله اسکالپل نمونه برداری شد.به گفته وی از ناحیه فک سمت چپ نیز نمونه های دیگری، برای انجام مطالعات تکمیلی ژنتیک با کمترین آسیب به ساختار فیزیکی اسکلت و در اندازه کمتر از دو سانتی متر برداشت شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت تصریح کرد: پس از انجام نمونه برداری، کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت عملیات تثبیت و استحکام بخشی اسکلت را انجام دادند و به این منظور خاک های اطراف محل قرارگیری اسکلت با استفاده از رزین های آکریلیک ومتاکریلات استحکام بخشی شد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش پس از مشاهده اتفاقی قطعات سفال در میان حفاری های فاضلاب خیابان مولوی توسط یک دانشجوی باستان شناسی کاوش های باستان شناسی در این محل انجام شد و تداوم این کاوش ها به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد منجر گردید، با این کشف قدمت سکونت در تهران به 7 هزار سال می رسد.همچنین ادامه تحقیقات بر روی این اسکلت و بررسی های اولیه متخصصان حوزه های انسان شناسی، کالبدشناسی، ژنتیک و باستان شناسی نشان داد که این اسکلت متعلق به یک زن میانسال بوده است.