آرشیو چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۲۲
صفحه آخر
۱۲

رسانه های عربستان تحلیل کردند: تعطیلی کنسولگری های آمریکا در عربستان دهن کجی کاخ سفید به ریاض بود

محافل سیاسی و رسانه ای عربستان، اقدام اخیر آمریکا در بستن کنسولگری هایش در 3 شهر عربستان به دلیل هشدارهای امنیتی را توهین آشکار به دستگاه امنیتی و اطلاعاتی عربستان دانستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفارت آمریکا در ریاض به همراه کنسولگری های این کشور در شهرهای جده و ظهران از روز یکشنبه گذشته فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورده و دلیل آن را نگرانی های امنیتی اعلام کرده و از شهروندان خود خواستند همه اقدامات لازم برای حفظ امنیت خود را به کار ببرند. پایگاه خبری «نبا» عربستان، در این ارتباط گزارش داد، برخی محافل سیاسی در عربستان این اقدام آمریکا را «اهانت به دستگاه های امنیتی عربستان» می دانند.

این محافل اعلام می کنند که تعطیلی سفارت به دلایل امنیتی ویژه، مسئله ای است که باید از سوی نهادهای امنیتی کشور میزبان تعیین شود نه ایالات متحده! حتی اگر واشنگتن اطلاعاتی را که ادعا می کند به دست آورده باشد باید این اطلاعات را با ریاض در میان بگذارد. به این ترتیب ریاض باید بررسی های لازم برای یافتن منبع تهدید علیه سفارت آمریکا را کشف کند. یکی از خبرنگاران عربستانی پرسشی را در این میان مطرح کرده که شاید اقدام آمریکا به این دلیل صورت گرفته که نمی خواهد منبع تهدید بازداشت شود و این مسئله به نفع این کشور است. اما به نظر می رسد دلیل اصلی چنین رویکردی از سوی آمریکا، آمریکایی بودن رژیم روی کارآمده در عربستان باشد و واشنگتن نیازی به هماهنگی با چنین رژیم دست نشانده ای ندیده باشد!

«باب بایر» کارمند سابق سازمان سیا اما در این باره معتقد است که وجود یک خطر جدی باعث شده ایالات متحده سفارت خود را به مدت دو روز در عربستان تعطیل کند. وی تاکید کرده که وضعیت جنگ با داعش در عراق گروه های افراطی عربستانی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است. این کارمند سیا که با شبکه خبری «سی ان ان» گفت وگو می کرد افزود: «عربستان بطور قطع نمی تواند تمام گروه های تروریستی و تهدید های امنیتی علیه غربی ها را در کشورش کشف و خنثی کند.»

عربستان در سال های گذشته کمک های زیادی برای شکل گیری و رشد گروه های تروریستی و به ویژه داعش اختصاص داده است و اکنون این گروه ها به صورت تهدیدی جدی برای ریاض درآمده اند.