آرشیو پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۲۳
اقتصاد
۴

جبران عقب ماندگی بورس در آخرین روز کاری سال 93

درحالی که شرکت های پالایشگاهی سه شنبه هفته جاری موجب ریزش 3000 واحدی شاخص بورس شده بودند در معاملات آخرین روز سال- دیروز- تغییر جهت داده و عقب نشینی خود را جبران کردند.

به گزارش ایسنا، روز سه شنبه بازگشایی نماد شش پالایشگاه بورسی و فرابورسی موجب ریزش 40 تا 60 درصدی قیمت سهام این شرکت ها و در نتیجه افت 3000 واحدی شاخص بورس و رسیدن آن به 61 هزار واحد شد و قیمت تمام شرکت ها را منفی کرد. اما در معاملات آخرین روز سال سهام پالایشگاه ها با اقبال قابل توجهی رو به رو شد و با تشکیل صف های میلیونی خرید، روند بورس را مثبت کرد به طوری که شرکت های پالایشگاه اصفهان از صف خرید 45 میلیونی برخوردار شد و در صدر شرکت های بورسی قرار گرفت. در همین حال شاخص بورس 999 واحد معادل 1.62 درصد رشد کرد و به کانال 62 هزار و 532 واحد رسید.

فطانت: اولویت اصلی ما رفع ابهام بود

درهمین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی نماد پالایشگاه ها دفاع کرد و گفت: تحلیلگران افت شاخص را در زمان بازگشایی نماد ها در حدود 8 تا 11هزار واحد پیش بینی کرده بودند، اما با توجه به مصوبه های مختلف در کمیته ثبات بازار، دامنه این نوسان کاهش یافت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، محمد فطانت اظهار کرد: اولویت اصلی ما رفع ابهام از شرکت های پالایشی بود.

وی افزود: با توجه به این که شرکت های پالایشی تنش در بازار ایجاد می کردند، مشکل این شرکت ها باید هرچه زودتر برطرف می شد و البته به دلیل ابهامات زیاد این شرکت ها، بازگشایی این نماد ها در دوره مدیریت قبل انجام نشد و پس از آن زمان منتظر رفع ابهام و ارائه حداقل گزارش های لازم برای ارائه به بازار بودیم.

وی تصریح کرد: به هر حال بازگشایی نماد ها قدم اول است و باید قدم های دیگری برای رفع ابهام همه صنایع از جمله صنایع پالایشگاهی برداشته شود و در مورد پالایشگاه ها نیاز به توجه و همکاری جمعی است تا در مسیر درست قرار بگیرد و به ارزش ذاتی سهم نزدیک شود.