آرشیو پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۲۹
ایران
۱۵

3 پل تاریخی دشت بزرگ در معرض ویرانی

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: سه پل تاریخی دشت بزرگ در معرض نابودی قرار دارد و آسیب های وارد شده به آنها بسیار جدی است.

هرمز سهیلی در گفت وگو با ایسنا، افزود: در تنگ عقیلی، سه پل تاریخی به نام های پل اول، پل دوم و پل سوم وجود دارد که قدمت آنها به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه می رسد. در پی وضع بحرانی این پل های تاریخی، جلسه ای را با شورای اسلامی، دهیاری و دوستداران میراث فرهنگی دشت بزرگ برگزار کردیم. همچنین در همین زمینه با اداره میراث فرهنگی شوشتر هماهنگی لازم را داشتیم تا به صورت خودجوش کار مطالعاتی این پل های تاریخی را انجام دهیم.

وی گفت: قرار است کارشناسان میراث فرهنگی بازدید از پل ها را انجام دهند. سپس ما تحت نظارت اداره میراث فرهنگی شوشتر و با همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی دشت بزرگ، مرمت پل های تاریخی تنگ عقیلی را انجام دهیم.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی دشت بزرگ یادآور شد: معماری قدیمی و تاریخی دشت بزرگ هنوز از بین نرفته است. همچنان افراد سالخورده ای در این روستا حضور دارند که در گذشته از معماران و مرمت گران با تجربه بوده اند و می توان از آنها نیز در این زمینه کمک گرفت. این پل های تاریخی قبلامسیر تردد 24 روستای منطقه عقیلی از تنگ عقیلی به شوشتر بوده اند و در زمان گذشته گروهی مسئول حفظ و احیای آنها بوده اند اما بعدها با به وجود آمدن راه های شوسه، این مسیرها مورد استفاده قرار نگرفت و به حفاظت و احیای آنها کم توجهی شد.