آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۳۷
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

هیجان مدیر نفتی برای خام فروشی نگران کننده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با هشدار نسبت به احتمال کاهش قیمت نفت در صورت توافق احتمالی هسته ای، تمرکز روی خام فروشی را خطا خواند.

فرشاد مومنی در مصاحبه دیگری با خبر آن لاین نسبت به برخی مواضع مدیران نفتی انتقاد کرد و گفت: اگر کسانی که امور فنی و اجرایی نفت را برعهده داشتند و خلاناشی از وجود استراتژی را پر می کردند صلاحیت های علمی و فنی داشته باشند و در جای خود و در جایگاهی که متناسب با صلاحیت هایشان است، قرار بگیرند، جایگاه بسیار رفیع و ارزنده ای دارند. اما مقوله طراحی استراتژی از حیطه وظایف و صلاحیت های آنها به کلی فاصله دارد. به خاطر دارم که به محض این که این توافق به صورت مقدماتی امضا شد و بیانیه مشترک بیرون آمد، یکی از واکنش ها این بود که وزیر نفت که امور اجرایی نفت را برعهده دارد، با شادمانی اعلام کرد که ما افزایش چشم گیر تولید را در دستور کار قرار خواهیم داد. من همان زمان این سوال را مطرح کردم که واقعا بررسی شده چنین کاری به صلاح کشور هست یا نیست؟ چون همه ما می دانیم که شرایط بازار نفت و نوع این بازار به گونه ای است که با تغییرات کوچک در بخش عرضه یا تقاضا، نوسانات بسیار بزرگ اتفاق می افتد.

وی ادامه می دهد: وقتی که این مقام مسئول اجرایی این قدر سهل انگارانه، شتاب زده، غیرکارشناسی و احساسی چنین صحبتی را مطرح کرد، من دوباره به یاد این مشکل بنیادی افتادم. الان هم که به صورت عمومی مطرح می کنم، با این امید است که حداقل در چارچوب تلاش هایی که برای تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه کشور صورت می گیرد، ما تکلیف را روشن کنیم.

مومنی گفت: در واقع وقوف روش شناختی به جایگاه نفت در فرآیند توسعه ملی و اعتنا و اهتمام به مساله ظرفیت جذب اقتصاد ملی اثرگذار بود؛ مسایلی که متاسفانه زیر سایه برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری که همه چیز را می خواست به دست نامرئی بازار احاله دهد، فراموش شد و در دوره تعدیل بی سابقه ترین ناکارآمدی ها، فسادها، اتلاف ها و اسراف ها را مشاهده می کردیم. فلسفه وجودی اجازه عمل کردن آزادانه به نیروهای بازار در سطح نظری این است که ما را به سمت تخصیص بهینه منابع پیش ببرد، اما آنچه که عملا اتفاق افتاد، ضد آن فلسفه وجودی بود.