آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۳۷
جهان
۶

درگیری لفظی میان پ.ک.ک و کردستان عراق

همزمان با تشدید جنگ لفظی میان منطقه خودمختار کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک، منطقه خودمختار عراق این گروه ممنوعه را به «خیانت علیه وطن» متهم کرد.

به گزارش ایسنا، پس از آن که «دوران کلکان»، یکی از رهبران مهم پ.ک.ک گفت «دیکتاتوری مرکزی در منطقه خودمختار کردستان عراق معتبر نیست»، تنش ها تشدید یافت. وی در مصاحبه اخیر خود گفته بود: منطقه خودمختار کردستان عراق نمی تواند تحت یک دولت سیاسی مرکزی باشد زیرا در آنجا جوامع و گویش های متفاوت و متنوعی وجود دارد. یک دیکتاتوری مرکزی در منطقه خودمختار کردستان دوام نمی آورد. تنها دموکراسی می تواند این منطقه را متحد ساخته و آن را پایدار نگه دارد. هیچ شخصی نباید بگوید که ما منطقه خودمختار کردستان عراق را از اربیل اداره خواهیم کرد و این منطقه تنها از اربیل مدیریت خواهد شد. سنجار، کرکوک، جرمانا، دهوک و سلیمانیه باید خودشان را اداره کنند. اگر این مساله تحقق یابد، کرکوک نیز به کردستان خواهد پیوست.

در واکنش به این اظهارات، مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در بیانیه ای گفت: من از تمامی مردم پر افتخار کردستان عراق می خواهم تا اجازه ندهند چنین گروه هایی در کردستان وجود داشته باشند. آنها عناصری هستند که می خواهند خیانت کرده و جنگ داخلی را در این منطقه آغاز کنند. آنها را به رسمیت نشناسند چراکه به آنها فرصت ایجاد درگیری می دهیم.