آرشیو سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۳۲۲۵
اقتصاد
۵

بازار دلار داغ می شود؟

گروه اقتصادی|نفت بازهم طلارا پایین کشید و لبخند را برلبان دلار بازگرداند. با از سرگیری معاملات در بازارهای جهانی دیروز قیمت جهانی نفت خام درگیر نوسان مثبت شد. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال دیروز به بیش از 63 دلار رسید. این در حالی بود که نفت امریکا تا 56 دلار بالاآمد ولی نفت اوپک روی 60 دلار ایستاد. نوسان مثبت نفت در بازارهای جهانی سبب شد ارزش دلار در برابر یورو بالابرود و اونس جهانی طلادوباره نزولی شود. اونس جهانی طلادیروز عقب نشینی کرد و دوباره به 1204 دلار برگشت.

کاهش قیمت طلادر بازار جهانی واکنشی متناسب در بازار آزاد تهران را به دنبال داشت. هر گرم طلای 18 عیار دیروز به 98 هزار و 920 تومان کاهش پیدا کرد. مثقال مظنه نیز دیروز به 428 هزار و 500 تومان رسید. این در حالی بود سکه تمام طرح قدیم و جدید دیروز به 966 هزار تومان کاهش پیدا کردند. نیم سکه گران شد و به 501 هزار تومان رسید. ربع سکه هم از279 هزار تومان کوتاه نیامد. اما سکه یک گرمی روی 190 هزار تومان باقی ماند.

افزایش ارزش دلار در برابر یورو پس لرزه هایی هم در بازار ارز داشت. هر دلار امریکا دیروز به 3337 تومان رسید تا نشان دهد روند دلار همچنان در مسیر صعودی است. در حالی که پوند 4996 تومان را برای خود برگزید، یورو و لیر ترکیه نیز با کاهش قیمت به 3613 تومان و 1270 تومان رسیدند. این در حالی بود که درهم امارات روی 912 تومان ایستاد و تغییری نکرد.

روند صعودی دلار در بازار آزاد تهران در حالی ادامه دارد که به نظر می رسد دلالان ارز همچنان به انجام معاملات خود به روال گذشته پایبندند و کوتاه نمی آیند. بررسی میدانی «اعتماد» نشان می دهد دلالان ارز مانند گذشته در چهارراه استانبول و سبزه میدان مشغول معامله دلار هستند و هیچ تغییری در رفتار و معاملات آنها اتفاق نیفتاده است. یکی از صرافان پاساژ افشار روند بازار ارز را خوب می داند و از مناسب بودن میزان عرضه و تقاضا برای دلار می گوید. او معتقد است روند صعودی دلار ادامه دارد و به نظر می رسد در دو ماه آینده دلار خود را در کانال بالای 3500 تومان تثبیت کند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند نرخ دلار بین 3200 تومان تا 3300 تومان باقی بماند و تا دو ماه آتی تغییری نکند.