آرشیو یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۴۳
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه چایکاران اعلام کرد: واردات چای 30 برابر صادرات!

رئیس اتحادیه چایکاران شمال گفت: در حال حاضر درآمد کشور از صادرات چای 20 میلیون دلار است در حالی که سالانه 600 میلیون دلار برای واردات چای هزینه می شود.

به گزارش ایسنا، ایرج هوسمی در جلسه بررسی وضعیت تولید، صادرات و واردات چای اظهار کرد: هر چند در سال های اخیر بی مهر ی های زیادی به چای و چایکاران شده اما با تلاش و کوشش نمی گذاریم اسم و ثمره این صنعت به فراموشی سپرده شود.

محمدولی روزبهان - رئیس سازمان چای - نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر 50 هزار خانوار چایکار گیلانی و مازندرانی به امر چایکاری می پردازند، اظهار کرد: سالانه 120 میلیارد تومان ارزش تولیدات چای است.

وی افزود: امسال تصمیمات خوبی برای صنعت چای کشور گرفته شده که افزایش 21 درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، ایجاد صندوق حمایت از توسعه چای کشور و پرداخت تسهیلات به زراعی به کشاورزان چایکار از جمله اقدامات مهم دولت برای رونق بازرگانی این محصول است.

وی ادامه داد: تاکنون هشت میلیارد و 400 میلیون تومان به 9100 خانوار چایکار تسهیلات به زراعی پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان چای تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور را کاری بزرگ دانست وگفت: یکی از آرزوهای دیرینه دست اندرکاران چای تشکیل همین صندوق بود که هم اکنون 40 میلیارد تومان پول در این صندوق موجود است و در آینده به بخش های مختلف چای تسهیلات خواهد پرداخت.