آرشیو دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۴
صفحه آخر
۲۰
مکث

یارانه ای که سهم همه نشد

کمیل انتظاری

گروه فرهنگ و هنر- «ظرفیت فروش بن کارت تکمیل شد و فعلاامکان خرید بن وجود ندارد.» زمانی که خواستم برای خرید بن کارت یارانه ای کتاب دانشجویان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اقدام کنم با این جمله روبه رو شدم.

از آنجا که نام موسسه آموزشی ام که از موسسات آموزشی معتبر کشور نیز محسوب می شود، در فهرست دانشگاه های سامانه ثبت نام این بن کارت نبود، چند روزی صبر کردم تا بنا به آنچه که روی سایت ثبت نام اعلام شده، نام موسسه در فهرست سامانه قرار گیرد تا بتوانم در سامانه ثبت نام کنم. اما در نخستین روز اردیبهشت سامانه از اتمام ظرفیت خبر داد تا من مانند هزاران هزار دانشجوی دیگر برای توجیه خود از جا ماندن از غافله دارندگان بن کارت، از خود بپرسیم مگر 40 هزار تومان چه دردی از من دانشجو دوا می کند که بخواهیم برایش حسرت به دل بمانیم؟ نهایتا بتوان با آن یک یا دو کتاب خرید.

موجودی این کارت ها 80 هزار تومان است که 40 هزار تومان آن به عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و 40 هزار تومان دیگرش نیز توسط شخص دریافت کننده کارت به صورت اینترنتی پرداخت می شود.

به هر حال، ما که اقبال قرار گرفتن در میان آن 250 هزار نفری را نداشتیم که مسئولان نمایشگاه کتاب پیش بینی می کردند بن کارت دریافت می کنند، گرانی کتاب را بهانه کردیم تا غم سهم نداشتن از ده میلیارد تومان یارانه ای را فراموش کنیم که همان مسئولان ادعا می کنند به دانشجویان اختصاص داده اند.

اما جالب تر از همه بازار داغ خرید فروش همین بن کارت ها در این ایام است. در راسته کتابفروشان به راحتی می توانید این کارت ها را با قیمت کمتری آب کنید. حالا60 هزار تومان، 70 هزار تومان، بستگی به کرم و حال خریدارش دارد. داغی این بازار به فضای مجازی هم رسوخ پیدا کرده و در یکی از سایت های اینترنتی مشهور کاربران اعلام می کنند که «بن کتاب شما را به بالاترین قیمت خریداریم!» عبارت «خرید و فروش بن کارت کتاب» را در اینترنت جستجو کنید تا خود به دیده ببینید که می گویند شنیدن کی بود مانند دیدن.