آرشیو چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۵۱
رسانه: رادیو و تلویزیون
۹

پایبندی به اصول خبررسانی

آذر مهاجر

اتفاقات تازه ای که در شبکه خبر و بخش های خبری تلویزیون رخ داده، فارغ از این که نتیجه انحلال واحد مرکزی خبر و تشکیل خبرگزاری صدا و سیماست یا محصول تغییر نگاه مدیران تلویزیون به خبرنگاری و خبرسازی حرفه ای، نویدبخش اتفاق تازه ای در جلب نظر آن دسته از مخاطبانی است که همواره وجه سرگرمی سازی تلویزیون را بر وجوه دیگر آن ارجح دانسته و مطبوعات و تنوع آن را برای کسب اطلاع مناسب تر یافته اند.

این اتفاقات گرچه از آغاز یک مسیر حکایت دارد، اما گویی آرام آرام مخاطبان جدی اخبار، بخصوص اهالی مطبوعات را به سمت تلویزیون سوق می دهد و اعتماد خواص خبرشناس و نیز اهالی خبر را بیش از گذشته به رسانه ملی جلب می کند.

تولد برنامه هایی مانند غیررسمی و تیتر امشب در شبکه خبر، تعدد بخش های خبری کوتاه پیش از برخی برنامه های پرمخاطب و ذکر منابع اخبار در تمام شبکه ها از جمله مواردی است که تغییر رویکرد تلویزیون در خبررسانی را به رخ می کشد و از شروع حرفه ای گری حکایت می کند.

برنامه تیتر امشب، از جمله تازه ترین برنامه های شبکه خبر و شامل گفت وگوهایی است که به موضوعات روز جامعه توجه دارد و حضور و تاثیرگذاری شبکه خبر در جریان های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تقویت می کند.

غیررسمی که یکی از بخش های بخش خبری ساعت 20 در شبکه خبر است، برای اولین بار فرصتی برای حضور پررنگ اهالی مطبوعات در شبکه خبر فراهم آورده و هر بار فرصتی می دهد که مدیران مسئول یا سردبیران روزنامه ها فارغ از جناح بندی های سیاسی، درباره سرمقاله ها صحبت کنند و مخاطبان خود را پای شبکه خبر بنشانند. در این بخش خبری صفحه نخست تمام روزنامه های مطرح به نمایش درمی آید و زمان قابل توجهی از آن صرف بررسی مطبوعات می شود.

مهم تر این که چندی است نه تنها شبکه خبر، بلکه دیگر شبکه ها رعایت حق مولف و اشاره به نام و عنوان تولیدکنندگان اخبار را مدنظر قرار داده اند. این اقدام مورد توجه مخاطبان ضابطه مند قرار گرفته و در عین حال تاکیدی است بر ضرورت پایبندی به اصول و اخلاق حرفه ای در پرمخاطب ترین رسانه کشور و اقدامی برای فرهنگسازی در بخش اطلاع رسانی.