آرشیو دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۰
صفحه اول
۱

پیشنهادهای رئیس سابق سازمان انرژی اتمی به تیم مذاکره کننده

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ضمن انتقاد از بخش هایی از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، توصیه هایی به دستگاه دیپلماسی مطرح کرد.

فریدون عباسی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما، تصریح کرد: خوب بود آقای ظریف به جای این که یک باره در توافق ژنو همه دستاوردهای ما را یکجا بگذارد و بیاید و چیزی برای مذاکره بعدی دستش نباشد، تقاضای غنی سازی 56 درصدی اورانیوم را ارائه می کرد.عباسی افزود: باید می گفت ما خودمان این کار را نمی کنیم و از آنها می خواست بیایند اورانیوم 56 درصد را به منظور تامین سوخت پیشرانه های دریایی، موتورهای زیردریایی، کشتی های باربری و این گونه نیازها برای 5 تا 10 سال آینده در اختیار ایران قرار دهند. وی اضافه کرد: باید به آنان می گفت اگر به ما تضمین بدهید، این میزان غنی سازی را انجام نمی دهیم و اگر تضمین نمی دادند ما باید برنامه ریزی می کردیم که خودمان زیر نظر آژانس غنی سازی کنیم و حتی از آن کمک علمی و فنی بخواهیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که از نظر علمی مدت بازگشت پذیری فعالیت های تعلیق شده هسته ای ما چقدر است، گفت: اساسا ما نباید هیچ چیز را تغییر می دادیم؛ وقتی انسان وارد مذاکره می شود باید گام به گام کار کند یعنی چه دلیلی داشت که ما تکمیل رآکتور اراک را متوقف کنیم؟ عباسی افزود: این راهکار داشت؛ اگر می آمدند از متخصصان این رشته می پرسیدند حتما جواب می دادند که چه راهی داشت. می توانستند 2 سال بروند مذاکره کنند و رآکتور اراک نیز کارش را انجام بدهد بدون این که مواد هسته ای داخلش وارد شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان انطباق گزاره برگ آمریکا با واقعیات مذاکرات و تعهداتی که ما داده ایم، تصریح کرد: به عنوان متخصص می گویم به نظر می آید برخی مطالب را دوستان در مذاکرات پذیرفته اند که انجام دهند و اینها را نمی گویند. عباسی با انتقاد از تناقض در سخن برخی مقامات مسئول در مذاکرات افزود: تلاش می شود که افرادی مانند بنده در این موضوع گیج شویم که نمی شویم، متخصصان کشور می فهمند که چه اتفاقی افتاده است. این فکت شیت آمریکایی ها که یک شبه منتشر نشده است.