آرشیو دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۰
ایران
۱۵

دلالان بازار زعفران را متلاطم کردند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: در فروردین امسال قیمت زعفران 15 درصد افزایش داشت که دلیل آن دلالان بودند.

غلامرضا میری افزود: دلالان بدون داشتن مجوز و با پس اندازهای مالی خود اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کرده و با واسطه گری سود کلانی به جیب می زنند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این که بازار داخلی در حال حاضر راکد است، اظهار کرد: میزان صادرات نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری نداشته است و تنها دلالان قیمت ها را تغییر می دهند.

میری، علت روی آوردن افراد به دلالی در بازار زعفران را پرداخت نکردن مالیات دانست و افزود: صادرکنندگان زعفران به دلیل پرداخت هزینه های بالای نیروی کار و حق بیمه، نسبت به واسطه ها از سود کمتری برخوردار می شوند.

وی با بیان این که کنترل بازار در شرایط کنونی ممکن نیست، عنوان کرد: پیشنهاد اتحادیه به سازمان های متولی این است که تسهیلات با سود پایین به تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران اختصاص دهند تا هنگام برداشت، زعفران با قیمت کارشناسی شده که به نفع کشاورزان نیز باشد خریداری شده و از نوسان در عرضه و تقاضا جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تدوین برنامه ای مدون برای صادرات را ضروری دانست و گفت: قیمت برای خرید زعفران حداکثر تا 48 ساعت اعتبار دارد که این در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

وی همچنین از رشد 22 درصدی صادرات در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد.