آرشیو دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۰
ایران
۱۵

آغاز زاد و ولد میش های ارمنی در پارک ملی دریاچه ارومیه

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: زاد و ولد میش های ارمنی در زیستگاه پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شده است.

بهزاد شیرپنجه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس گزارش ماموران اداره پارک ملی دریاچه ارومیه مستقر در سر محیط بانی جزیره کبودان، میش های ارمنی با بره های تازه متولد شده خود در سطح جزیره کبودان مشاهده شدند.وی اظهار کرد: این گزارش بیانگر آغاز زاد و ولد این گونه حیوانی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه است.

شیرپنجه افزود: همه ساله در اواسط فصل بهار، بره آوری میش های ارمنی در سطح جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه بخصوص جزیره کبودان که زیستگاه اصلی این گونه در پارک است، آغاز می شود.

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: اکنون 250 راس گوزن زرد ایرانی و 1400 راس قوج و میش ارمنی در جزایر 9 گانه دریاچه ارومیه زندگی می کنند.

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه با اشاره به این که در طول سال، آب و علوفه کافی برای حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه ذخیره سازی می شود، اظهار کرد: این زادآوری در نتیجه امنیت زیستگاهی به وجود آمده در جزایر اشک و کبودان است.

گوسفند وحشی به دو گروه زیرگونه ای تقسیم می شود که گروه شرقی آن گوسفند وحشی اوریال (در زبان لاتین به معنی شرقی) و گروه غربی گوسفند وحشی ارمنی نامیده می شوند و گوسفندهای وحشی البرز مرکزی تلفیقی از قوچ و میش های ارمنی و اوریال هستند.

این حیوان که مثل بقیه گوسفندها جنس نر آن قوچ و جنس ماده آن میش نامیده می شود به چند زیرگونه تقسیم می شود و فقط در شمال و شمال غرب ایران، نخجوان و ارمنستان زندگی می کنند.یکی از مشخصه های بارز قوچ های ارمنی لکه سفیدرنگی است که در ناحیه کمر دارند که در اصطلاح به آن «آلاکمر» می گویند.