آرشیو دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۰
حوادث
۱۹
یادداشت

سخنگویی برای روزهای سخت

محمد غمخوار

پس از سال ها انتظار، سخنگوی نیروی انتظامی مشخص شد و پلیس کشور پس از 25 سال سخنگو دارد. طی سال های گذشته و همزمان با حوادث مهم همچون ماجرای اسیدپاشی اصفهان، تیراندازی مرگبار در گلپایگان و غائله مهاباد و نبود سخنگوی پلیس بازار شایعات داغ شد. خبرنگاران رسانه ها در زمان پیگیری حوادث به درستی می دانند که پلیس یکی از نهادهایی است که اطلاعات ماجرا را در اختیار دارد، اما متاسفانه گاهی هیچ کدام از فرماندهان پلیس در دسترس نیستند و بعد از این که شایعات در شبکه های مجازی و رسانه های معاند منتشر می شود تصمیم به اطلاع رسانی می گیرند. در موارد فوق خبرنگاران و رسانه ها این بار را به دوش گرفته و حوادث را بگونه ای مدیریت کردندکه از بروز شایعه جلوگیری شود. البته طی چند سال اخیر گستردگی شبکه های اجتماعی، کار رسانه ها را سخت تر کرد.

نباید فراموش کرد، افزایش شایعه باعث افزایش احساس ناامنی روانی در جامعه می شود و امنیت روانی موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند.

البته این انتصاب نشان می دهد همان طور که فرمانده ناجا تاکید داشته پلیس در برابر افکار عمومی پاسخگو خواهد بود.

انتخاب سردار منتظرالمهدی، به عنوان سخنگو حکایت از ورود فردی آشنا به اطلاع رسانی و رسانه، به این حوزه دارد. از سوی دیگر از پراکنده گویی و مصاحبه های متناقض در حوادث مهم مانند آنچه در غائله گلپایگان رخ داد جلوگیری می شود. طی ماه های گذشته از روسای پلیس آگاهی استان ها که تعاملی خوب و سازنده ای در جهت اطلاع رسانی کشفیات پلیس و افزایش سطح امنیت روانی با رسانه ها داشتند، خواسته شد مصاحبه نکنند که امیدواریم با سازوکارمناسب سخنگوی پلیس کشور، این مشکل نیز حل شود.

این انتصاب را به فال نیک گرفته و امیدواریم در دوره سخنگویی، سردار منتظر المهدی پاسخگوی خبرنگاران باشند تا با یک تعامل دو طرفه بتوان در جهت افزایش احساس امنیت در جامعه گام برداشت.