آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۳
ورزشی - اخبار کشور
۱۳

استاندار ایلام:دولت عراق افزایش 5 برابری تعرفه های گمرکی را لغو کرد

استاندار ایلام گفت: دولت عراق تعرفه های گمرکی را در مرزهای این کشور از جمله پایانه مرزی مهران را به روال قبل برگرداند.

محمدرضا مروارید دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجلس عراق سال 2010 افزایش 5 برابری نرخ تعرفه های گمرکی در مرزهای این کشور را تصویب کرد که به دلایل مختلف تاکنون اجرایی نشده بود.

وی افزود: عراق با شش کشور هم مرز است که به دلیل مشکلات امنیتی و درگیری در مرزهای این کشور تنها بر مرزهای مشترک با ایران به ویژه استان های ایلام و خوزستان تسلط دارد که امسال قصد داشت این افزایش تعرفه گمرکی را اعمال کند.

استاندار ایلام یادآور شد: این قانون حتی با مخالفت مقام های این کشور و نمایندگان مجلس عراق نیز مواجه شد و طرحی به امضای 50 نفر از نمایندگان مجلس این کشور برای مسکوت ماندن افزایش تعرفه های گمرکی ارائه شده که به تصویب رسید.

مروارید تاکید کرد: خوشبختانه دولت عراق سه شنبه هفته جاری این قانون را ابلاغ کرد و بر این اساس نرخ تعرفه های گمرکی به روال گذشته بازگشت.

تعرفه گمرکی ورود کامیون های حامل کالاهای ایرانی از مرز بین المللی مهران در جنوب استان ایلام با عراق توسط مسئولان این کشور در روزهای گذشته از هفت میلیون و 110 هزار ریال با افزایش بیش از پنج برابری به 36 میلیون و 700 هزار ریال رسیده بود.

افزایش تعرفه گمرکی ورود کالاهای ایرانی به عراق باعث شد بازرگانان این کشور تمایلی برای واردات کالاو محصولات ایرانی نداشته باشند و خرید اجناس کشورمان برای آنان دارای صرفه اقتصادی نباشد.

رایزنی های گسترده ای از سوی مقام های کشورمان به ویژه معاون اول رئیس جمهوری برای رفع این معضل صورت گرفت که خوشبختانه با موافقت مجلس و دولت عراق مواجه شد.

مرز بین المللی مهران در 85 کیلومتری جنوب غرب ایلام از کانون های تردد مسافر و کالابه کشور عراق است.

روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و تریلر محموله های کالارا از مناطق مختلف کشور به گمرک مهران منتقل می کنند تا پس از سیر مراحل قانونی از این مسیر به کشور عراق صادر شود.

سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالااز پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 42 درصد افزایش یافته است.