آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۴
زندگی
۱۳
شهرهای رنگی

ایده ای برای کنترل تنش های شهری

مریم بهریان

تپه های جوزکار جلوه زیبایی از طبیعت اسپانیا است به دلیل اینکه وجود ساختمان های پلکانی آبی رنگ را در کنار آسمان فیروزه ای، در قلب خود جای داده است، آن را یکی از رنگی ترین مناطق گردشگری دنیا می نامند. اسپانیایی ها رنگ را با روستای اسمورف می شناسند، جایی که می شود رویا را بر آبی بام ها نقاشی کرد.

رویایی که نمی گذارد زندگی روی طاقچه عادت جا خوش کند و خاک بگیرد. هر تابستان هزاران گردشگر از روستای اسمورف بازدید می کنند و از این دهکده آبی رنگ، آرامش هدیه می گیرند. این روستا از تابستان 2011 برای ساخت فیلم، تغییر چهره داد و همه ساختمان هایش یکپارچه، منقش به رنگ آسمان شدند. قرار بود پس از اتمام فیلمبرداری روستا دوباره به وضعیت اولیه اش باز گردد ولی اهالی مخالفت کردند. انگار اسمورفی ها فهمیده بودند که این رنگ پیام آور دوستی و عشق است و دور از عادت های هر روز، در کنار این آبی آرامش می توانند ارزش های انسانی متفاوتی را تجربه کنند.

تحقیقات نشان می دهد، افراد علاقه مند به رنگ آبی یا کسانی که از این رنگ در طراحی داخلی خانه شان استفاده می کنند، روحیه حمایت گری داشته و انرژی ساطع شده از این رنگ باعث پیدایش احساسات مثبتی از جمله از خودگذشتگی، درک متقابل، همدلی با اطرافیان و شفقت می شود. تماس مداوم چشم با رنگ آبی، رفتارهای هیجان مدارانه و تکانشی که اغلب باعث خشم و پرخاشگری و درگیری در افراد می شود را کاهش داده و اعتقاد به بخشیدن و مهربانی را در افراد زیاد می کند.

استفاده از این رنگ در خیابان های پر ازدحام و مملو از آلودگی های زیست محیطی و صوتی، راهکار مناسبی برای کنترل درگیری ها و پرخاشگری های فیزیکی و کلامی خواهد شد.اینک همت اهالی منطقه یا روستا یا شهر نشینان می تواند تا آن اندازه متعالی شود که بر محل سکونت خود یکباره رنگ آبی بپاشند و نام محل زندگی شان را به اندازه روستایی در اسپانیا بلندآوازه کنند به گونه ای که به یکی از نقاط گردشگری دنیا در آید.