آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۴
ایران زمین
۱۴

ادامه حفاری متروی اصفهان با نظارت میراث فرهنگی

ایجاد مترو در محل دروازه دولت اصفهان، پس از بررسی و جلسات متعدد با مسئولان قطار شهری منوط به انجام کاوش های باستان شناسی در محل و بررسی نتایج حاصل از آن بود.

به گزارش مهر، «فریدون اللهیاری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره گفت: اجرای ایستگاه مترو در محل دروازه دولت اصفهان در شرایطی آغاز شد که ایجاد تونل در عمق 17 متری زمین در سال های قبل اجرا شده بود. در این خصوص اولین اقدام اجرایی، ایستگاه کاوش های باستان شناسی در بهار سال 93 بود و پس از آن بر اساس توافق میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و قطار شهری کاوش ها در محل ورودی چهارباغ عباسی ادامه پیدا کرد.

اللهیاری با تاکید بر اینکه عملیات ایجاد مترو از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام می شود، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست کاوش ها، تنها یافته های باستان شناسی ارزشمند یک آبراه تاریخی بود که پس از جلسات متعدد در شورای فنی استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و در فرآیند

مستند نگاری بی سابقه عملیات جابه جایی آبراه انجام و مقرر شد، پس از اجرای سقف، آبراه مورد نظر دوباره در محل بازچینی و به صورت یک سایت موزه به نمایش گذاشته شود.

وی یادآور شد: بقایا و پایه های تاریخی کاخ جهان نما در مرحله دوم کاوش و در ورودی غربی خیابان چهارباغ عباسی شناسایی شد که مطالعه بر روی یافته های آن همچنان ادامه داشته و این موضوع با طرح های ایجاد شده مترو تداخلی ندارد.به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان همچنین مقرر شده در صورت امکان در محل کاخ جهان نما بازسازی مجدد کاخ به عنوان فضای ورودی و خروجی مسافر مورد استفاده قرار گیرد و این کاخ بر اساس شواهد و مستندات و الگوی اولیه بازسازی شود.