آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۴
بین الملل
۲۰

نجات روهینگیایی ها پس از هفته ها سرگردانی در دریا

ماهیگیران اندونزیایی دیروز چهارشنبه صدها مهاجر مسلمان روهینگیایی و بنگلادشی سرگردان در آب های این کشور را به سواحل استان «آچه» اندونزی منتقل کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی اندونزی، خیرالنوا از مقام های سازمان امداد و نجات ملی اندونزی اعلام کرد، حدود 500 نفر از این مهاجران در دریا پیدا شدند و به وسیله قایق های کوچک تر به ساحل منتقل شده و هم اکنون در شهر «کوتا بینجه» در شرق آچه استقرار یافته اند. به نوشته تارنمای جاکارتا گلوب، بیش از 350 نفر از این مهاجران به وسیله ماهیگیران محلی به ساحل آورده شده و مقام های اداره مهاجرت اندونزی از آنها ثبت نام کرده اند.

پیش از این، بیش از دو هزار نفر پس از هفته ها سرگردانی در آب های منطقه جنوب شرق آسیا وارد جزیره لنکاوی مالزی و استان آچه اندونزی شده بودند. مالزی 400 نفر از روهینگیایی ها را پذیرفته و تحویل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این کشور داده است، اما تاکید دارد، یکهزار نفر از مهاجران بنگلادش را به این کشور باز می گرداند. میانمار زیر بار مسئولیت مهاجرت مسلمانان روهینگیا نمی رود و پاسخی به درخواست ها و هشدارهای کشورهای منطقه و سازمان ملل نداده است و تنها در حرکتی دیپلماتیک برای تبرئه خود اعلام کرده آماده ارائه کمک های انساندوستانه به هر فردی که در دریا دچار مشکل شده، است. مسلمانان روهینگیا پس از ظلم بوداییان تندرو و سیاست ها و قوانین نژادپرستانه دولت میانمار مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و جان خود را در اختیار قاچاقچیان انسان گذاشته و هفته ها در حالی که غذایی برای خوردن نداشتند، در دریا سرگردان بوده اند.