آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
سیاسی
۲

لحظه شماری یمن برای ورود کشتی نجات ایرانی

کشتی نجات برای بازرسی به جیبوتی رفت

کشتی «ایران شاهد» مشهور به کشتی نجات ایرانی که قرار بود دیروز وارد باب المندب شود، در نهمین روز از حرکت خود به سمت یمن، مسیر خود را از بندر حدیده یمن به جیبوتی تغییر داد تا مورد بازرسی سازمان ملل قرار گیرد.

انتظار می رود «ایران شاهد» بلافاصله پس از بازرسی در جیبوتی، به مقصد برسد و محاصره آل سعود را که به فاجعه ای انسانی در یمن منجر شده، بشکند.

هرچند پیش از این عربستان ادعاهایی درباره بازرسی از کشتی «ایران شاهد» مطرح کرده و با روش های مختلفی چون تهدید و فرافکنی رسانه ای تلاش کرده بود مانع رسیدن کمک های انساندوستانه به مردم یمن شود، ولی حالابرخی رسانه ها از تردید پنتاگون برای بازرسی کشتی ایرانی خبر داده و در فرجام، فقط سازمان ملل مجوز بازرسی از این کشتی را دریافت کرد. البته مسعود قاضی میرسعید، کاپیتان کشتی نجات دیروز اعلام کرده بود: «اگر شرایط جوی و فنی کشتی نجات به همین منوال پیش رود به یاری خدا از کریدور بین المللی خارج می شویم و فردا صبح وارد تنگه باب المندب خواهیم شد» اما حالابا تغییر مسیر کشتی به سمت جیبوتی، احتمالارسیدن این کشتی به مقصد کمی طولانی تر خواهد شد. براساس گزارش های منتشر شده از سوی خبرنگاران مستقر در کشتی نجات، با وجود ترددهای دریایی و هوایی شناورها و هواپیماهای تجاری و نظامی در منطقه خلیج عدن، هیچ گزارشی مبنی بر تحرک غیرعادی در اطراف این کشتی گزارش نشده است. تنها گفته شده به دلیل مسائل فنی، کمی از سرعت کشتی کم شده و این کاهش سرعت رسیدن به مقصد نهایی را با تاخیر جزئی رو به رو خواهد کرد.

روز گذشته نیز مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات همیشگی عربستان مبنی بر برخورد با کشتی حامل کمک های انساندوستانه ایران به یمن چنین گفت: اگر رفتاری خلاف روند هماهنگی رخ دهد، نه واکنش ما بلکه واکنش همه نهادهای مرتبط بین المللی را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم این کمک ها به دست مردم یمن برسد و کمک های دیگر کشورها نیز وارد یمن شود. وی افزود: ارسال کمک های هوایی به جیبوتی دنبال می شود و هماهنگی های ما با سازمان ملل در همین زمینه است.