آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
سیاسی
۲
یادداشت

آیا مدیریت مجلس تغییر می کند؟

فاطمه امیری

پنجم خردادماه، انتخابات هیات رئیسه مجلس نهم برای سال آخر این مجلس در حالی برگزار می شود که از جمع بندی جلسات طیف های سیاسی این گونه برمی آید که رغبتی برای تغییر ترکیب هیات رئیسه وجود ندارد.

تا سالروز تشکیل مجلس فاصله زیادی باقی نمانده و پیش بینی ها بر این است که مطابق عملکرد هیات رئیسه، تغییرات جدی شامل حال مدیریت فعلی در مجلس نخواهد شد، به طوری که ریاست علی لاریجانی بر مجلس و نایب رئیسی محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر در عین نارضایتی برخی از نمایندگان تثبیت شده است؛ ولی احتمال برخی تغییرات کوچک در ترکیب دبیران یا ناظران وجود دارد.

براساس اظهارات غلامعلی حدادعادل به عنوان اصلی ترین رقیب ریاست مجلس، وی هیچ تمایلی برای حضور در هیات رئیسه نداشته و بصراحت اعلام کرده که امسال برای این انتخابات نامزد نخواهد شد.

فراکسیون اصولگرایان نیز ظاهرا با ابقای ترکیب هیات رئیسه فعلی موافقت کرده و در جلسات خود به این نتیجه رسیده که وحدت و همسویی با دیگر جریان های مجلس برای ابقای ترکیب هیات رئیسه فعلی آن هم در آستانه انتخابات مجلس فواید بیشتری دارد و می تواند مدل و نشانی از وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده باشد.

بر این مبنا اصلاح طلبان مجلس نیز بر این نظر هستند که جهتگیری و رویکرد هیات رئیسه در سال آخر مجلس تغییری نخواهد کرد و مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح طلب مجلس گفته قطعا فضایی برای رای آوردن تندرو ها در هیات رئیسه مجلس هم فراهم نیست.

در میان گمانه زنی ها البته برخی تغییر محمدرضا باهنر از نایب رئیسی دوم مجلس و احتمال جایگزین شدن فرد دیگری از فراکسیون رهروان ولایت و حضور نزدیکان به علی لاریجانی در این صندلی را محتمل می دانند. صحبت برسر این است که شاید الیاس نادران، نماینده تهران امسال هم دوباره رقابت بر سر نایب رئیسی مجلس را در صحن علنی تجربه کند یا کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و نماینده شاهرود قصد محک زدن خود در این رقابت را داشته باشد.

حال بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال پایانی مجلس نهم، روز سه شنبه هفته آینده، پنجم خرداد در صحن علنی خانه ملت برگزار می شود و نمایندگان در روز چهارشنبه ششم خرداد، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.