آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
ایران
۱۵

احداث جاده در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اعتراض به احداث جاده در منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده آق داغ خلخال در استان اردبیل گفت: این جاده ورود به این منطقه را تسهیل و حیات وحش را به مخاطره می اندازد.

کمال الدین پیرموذن در گفت وگو با ایرنا افزود: درمنطقه آق داغ، گونه هایی از وحوش از جمله پلنگ، کل، بز، سمور، رودک، انواع مار و نیز گونه های گیاهی ارزشمندی زیست می کنند که با احداث جاده، علاوه بر تخریب منطقه، پای شکارچیان بیشتری نیز به آن باز می شود.

وی با بیان این که خدمت رسانی به روستاییان و احداث جاده برای آنها ارزشمند است اما درست نیست برای این کار محیط زیست را به خطر بیندازیم، یادآور شد: هم اکنون ورود به منطقه حفاظت شده آق داغ براحتی میسر نیست و محیط بانان نیز از حیات جانوری و گیاهی آن بشدت محافظت می کنند، اما بی شک با احداث جاده از وسط این منطقه، با دست خود زمینه را برای تخریب و آسیب به آن فراهم می کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با تاکید بر این که به جای احداث جاده از محدوده این منطقه بهتر بود مسئولان از مسیرهای دیگری جاده ارتباطی روستای کرنق را احداث می کردند، از شرایط نابسامان و تخریب جنگل حیران نیز ابراز نگرانی کرد و خواستار تحقیق و تفحص سریع در این زمینه شد.در همین حال رئیس اداره راه و شهرسازی خلخال درباره احداث این جاده گفت: جاده در حال احداث روستای کرنق که از منطقه شکار ممنوع آق داغ می گذرد، تنها مسیر دسترسی روستای کرنق به مرکز دهستان برندق و راه آسفالت هشتجین مرکز بخش خوروش رستم خلخال است.

وی افزود: طول این جاده فقط 4 کیلومتر است و با احداث آن، این راه جایگزین جاده صعب العبور فعلی روستا می شود، جاده فعلی روستا بسیار خطرناک بوده و در فصل زمستان نیز بیشتر مواقع براثر ریزش برف سنگین مسدود می شود.منطقه حفاظت شده آق داغ در جنوب شرقی شهرستان خلخال واقع شده است و از طریق جاده ارتباطی، حدود 34 کیلومتر از شهر خلخال و 5 کیلومتر از جاده خلخال هشتجین فاصله دارد.

این منطقه که حدود 64 هزار هکتار از کوهستان آق داغ را در بر می گیرد، در سال 1379 محدوده ای با مساحت 4322هکتار در جنوب منطقه شکارممنوع مذکور با عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار گرفت.