آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۳
جهان
۶

پیشروی تروریست ها در شمال سوریه

با عقب نشینی یگان های ارتش سوریه از پایگاه نظامی مسطومه در ادلب، این پایگاه به دست گروه های تروریستی افتاد. این درحالی است که نبردها بین نیروهای ارتش سوریه و شبه نظامیان وابسته به جبهه النصره در مناطق شمال غرب این کشور بشدت ادامه دارد.

روز گذشته اکثر منابع خبری از تصرف مناطقی از استان ادلب به وسیله تروریست های وابسته به گروه تکفیری «جیش الفتح» و «جبهه النصره» خبر دادند. در همین رابطه ارتش سوریه نیز با اعلام خبری گفت: نیروهای ارتش سوریه برای رفتن به جبهه های دیگر از پایگاه نظامی مسطومه در ادلب عقب نشینی کرده اند. از حدود یک ماه پیش گروه های مسلح تروریستی از جمله گروه های تکفیری مانند «جبهه النصره» و «جیش الفتح» حملات گسترده و بی سابقه ای علیه مناطق مختلف استان ادلب و حومه آن با هدف تصرف مناطق مختلف آن شروع کرده اند. این حملات تاکنون با تصرف دو شهر ادلب، مرکز استان ادلب و جسر الشغور، در حومه ادلب همراه بوده و شهرک مسطومه و پایگاه نظامی آن از جمله نقاط مهمی است که ارتش سوریه آن را در کنترل داشت. منابع سوری می گویند ارتش پیش از ورود جیش الفتح و جبهه النصره به این پایگاه موفق شد ذخایر و تجهیزات نظامی آن را خارج کند. هم اکنون ارتش سوریه دو نقطه اریحا و پایگاه نظامی ابو الظهور را در استان ادلب در کنترل خود دارد اما این مناطق نیز شاهد درگیری های شدیدی بین ارتش با گروه های تروریستی است. گفته می شود تروریست ها قصد دارند در استان ادلب نیز امارتی اسلامی شبیه داعش تاسیس کنند. نزدیکی استان ادلب به مرزهای ترکیه ازجمله دلایل قدرت گرفتن گروه های تروریستی است.

در تحولی دیگر، گروه دیدبان حقوق بشر سوریه تائید کرد طی 48 ساعت گذشته بیش از 170 تروریست وابسته به گروه داعش در اثر حملات هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در شمال شرق سوریه کشته شده اند. ائتلاف آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد هفت حمله هوایی در نزدیکی حسکه علیه داعش صورت داده است. ژنرال «توماس واید لی» از مقامات مسئول ائتلاف ضد داعش گفت: این گروه تروریستی به دنبال به دست گرفتن ظرفیت های نظامی در شمال سوریه است اما ائتلاف به تعهداتش در هدف قرار دادن این گروه در سراسر عراق و سوریه عمل می کند.