آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۴
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

رابرت گیتس: نباید بگذاریم نفوذ ایران در عراق افزایش یابد

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت، باید دامنه نفوذ ایران را در عراق کاهش دهیم.

رابرت گیتس وزیر دفاع دولت های بوش و اوباما که سابقه چند سال ریاست سازمان سیا را هم در کارنامه خود دارد، در مصاحبه با چارلی رز در شبکه بلومبرگ گفت: با کمک شبه نظامیان شیعه که ایران آنها را هدایت می کند و همچنین پشتیبانی هوایی آمریکا، نیروهای عراق توانستند شهر تکریت را پس بگیرند. داعش اصولا به گسترش قلمرو خود در مناطق سنی نشین ادامه می دهد. بدیهی است که آنها با نزدیک شدن به مناطق شیعه نشین با مانع طبیعی در مسیر پیشروی خود روبرو می شوند. زیرا در اینگونه مناطق، افراد زیادی سرسختانه با داعش که دشمن آنها به شمار می رود، مبارزه می کنند. بنابراین، بعید است که غیر از مناطق سنی نشین، بخش های زیادی از سایر مناطق عراق به دست داعش بیفتد. با وجود این، بیرون راندن داعش از این مناطق و بالاخص الرمادی، فلوجه و موصل نیز حقیقتا دشوار است.

گیتس همچنین گفته است: «روشن است که دولت عراق از شبه نظامیان شیعه استفاده می کند؛ اما پذیرفتن این ایده که سردار قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی در منطقه و خط مقدم نبرد حضور داشته باشد، برایم دشوار است. او دشمن بزرگ آمریکا است.»

مجری برنامه گفت مگر نمی گویند دشمن دشمن من، دوست من است؟ و گیتس پاسخ داد: نتانیاهو یک بار به من گفت در خاورمیانه، دشمن دشمن آدم، هم دوست و هم دشمن (Frenemy) آدم است. ما باید با این اوضاع کنار بیاییم. اما باید دامنه نفوذ ایران در عراق را که هم اینک نیز چشمگیر است، کاهش دهیم. باید راهی به جلو پیدا کنیم که نفوذ ایران را محدود یا دستکم از افزایش آن جلوگیری کند. حقیقتا نمی دانم آیا در این زمینه موفق خواهیم شد یا نه و این مسئله بزرگی است.