آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۴
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه صادرکنندگان:اسپانیا 40 تن زعفران ایران را به نام خود صادر کرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: اسپانیا فقط یک تن تولید زعفران دارد اما 40 تن این محصول را از ایران خرید و به نام خودش صادر کرد.

غلامرضا میری در گفت وگو با تسنیم با اشاره به رشد صادرات زعفران ایران اظهار کرد: فروردین امسال نسبت به سال قبل 29 درصد افزایش صادرات زعفران داشتیم. وی ادامه داد: در سال 93 هم نسبت به سال قبلش صادرات زعفران، 27 درصد رشد داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: اسپانیا سالانه یک تن تولید زعفران دارد اما از ایران حدود 40 تن زعفران می خرد و آن را به نام خود می فروشد.

میری با اشاره به اینکه اسپانیا اجازه نمی دهد بازارها متوجه شوند زعفرانی که استفاده می کنند ایرانی است گفت: عرضه زعفران ایرانی به نام دیگر کشورها به خاطر بسته بندی بد نیست بلکه به دلیل نبود زیرساخت های مناسب برای معرفی آن است.

وی با بیان اینکه صادرات زعفران باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد افزود: انتظار ما این است که با کمک مسئولین راه برای ورود به بازارهایی که با زعفران ایرانی آشنا نیستند باز شود.

میری یکی دیگر از مشکلات بازار صادرات زعفران را نوسان قیمت در داخل دانست و گفت: گاهی در طول یک هفته حدود 600 هزار تومان در یک کیلو زعفران افزایش قیمت ایجاد می شود. بنابراین این نوسانات ورود به بازارهای صادرات را نیز دچار مشکل می کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: رقیب من با خریدار، یک ساله و با تلورانس اندکی قرارداد می بندد اما من صادرکننده ایرانی نمی توانم برای بیشتر از 48 ساعت قیمت به مشتری بدهم زیرا قیمت زعفران ما تا 48 ساعت اعتبار دارد.

میری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرف چند ساله گذشته باز شدن راه برای خروج قاچاق زعفران باعث شد تا همان مشتری های گذشته را نیز از دست بدهیم که البته خوشبختانه این مشکل برطرف شده است.