آرشیو شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۴
جامعه
۱۷

افزایش میانگین تعداد نسخه های پزشکی تهران

رئیس دفتر اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: میانگین تعداد نسخه ها در استان تهران از سال 91 تاکنون 21 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، خلیل اهوازی افزود: میانگین قیمت داروهای نسخه های پزشکی در تهران از 8100 تومان در سال 91 به 26 هزار و 100 تومان در سال 93 رسیده است.

وی ادامه داد: میزان رشد هزینه های دارویی در استان تهران از 170 میلیارد تومان در سال 91 به 550 میلیارد تومان در سال 93 رسیده و 220 درصد رشد داشته است.

اهوازی، با بیان این که مقداری کاهش در میانگین اقلام نسخه های دارویی استان تهران داشته ایم، تاکید کرد: فقط بابت داروی سوماتروپین (نوعی داروی هورمون رشد) در یک سال 34 میلیارد تومان پول دادیم.

وی تصریح کرد: یک پزشک در استان تهران در سال گذشته با تجویز 7700 نسخه - که مبلغ هر نسخه به طور میانگین بیش از یک میلیون تومان بوده است - حدود هشت میلیارد تومان برای تامین اجتماعی استان تهران، هزینه ایجاد کرد.

اهوازی یادآور شد: برخی پزشکان هیچ تعهدی به نسخه نویسی خود ندارند و بسیاری از مواقع نسخه های خود را به انترن، رزیدنت و حتی منشی ها می دهند تا بنویسند، به طوری که مورد داشته ایم منشی اقدام به تجویز نسخه کرده و در مورد دیگری نسخه سفید ممهور به مهر پزشک به بیمار داده شده تا به داروخانه برود و داروی مورد نظر را دریافت کند.وی عنوان کرد: در سال گذشته، 45 درصد هزینه دارویی مربوط به بخش خصوصی و 26 درصد مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی بوده، درحالی که سهم بیمارستان های تامین اجتماعی 0.8 درصد بوده است.

اهوازی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی استان تهران، تائید نسخه های وب را در دستور کار قرار داده است تا تائیدیه داروها از طریق اینترنت میسر شود.