آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۶۵
جامعه
۱۷

متخصصان زنان برای سونوگرافی نباید مبلغی بگیرند

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به این که برای سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان هیچ گونه تعرفه ای وجود ندارد، گفت: بنابراین متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی، هیچ مبلغ اضافی بجز حق ویزیت نباید دریافت کنند.

به گزارش تسنیم، محمد آقاجانی افزود: متخصصان زنان و زایمان می توانند سونوگرافی انجام دهند، ولی در قالب مقررات مربوط؛ یعنی نمی توانند نتایج سونوگرافی را به پزشکان دیگر گزارش دهند، زیرا سونوگرافی برای این متخصصان به عنوان یک ابزار کمک تشخیصی قابل استفاده است.آقاجانی عنوان کرد: به هر حال یک پزشک ابزارهای بالینی متعددی را برای تشخیص استفاده می کند، مانند گوشی معاینات؛ بنابراین سونوگرافی نیز به عنوان ابزار کمک تشخیصی در برخی رشته ها، مانند متخصصان زنان و زایمان به کار گرفته می شود، ولی متفاوت از کاری است که رادیولوژیست ها انجام می دهند، زیرا آنها می توانند به صورت رسمی برای دیگر پزشکان نیز گزارش کنند، ولی در حوزه افراد غیررادیولوژیست، خدمات سونوگرافی فقط برای تکمیل ابزار تشخیصی برای آن پزشکان و بیمار خودش باید استفاده شود.

ایران جزو 7 کانون مهم سالک در دنیاست

معاون جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: سالک بیماری ای است که شیوع جهانی دارد، به طوری که بیش از 80 کشور دنیا درگیر سالک هستند و ایران نیز جزو هفت کانون مهم این بیماری در دنیاست. البته این بیماری در افغانستان، پاکستان، عراق و حتی بخش هایی از روسیه و سوریه و چین به عنوان کشورهایی که بیشتر درگیر هستند دیده می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی طبایی افزود: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد سالانه 5/1 تا دو میلیون نفر در جهان به سالک مبتلامی شوند که 90 درصد این موارد در 9 کشور دنیاست که ایران هم یکی از این کشورهاست. طبق آمارهای موجود در کشور ما حدود 19 هزار ابتلابه سالک در سال وجود دارد. وی با اشاره به این که گزارش هایی از سالک در بیماران تهرانی وجود دارد، یادآور شد: این بیماران اغلب مسافرت به مناطق پرخطر داشتند. البته استان تهران هم به عنوان یکی از استان های درگیر با این بیماری است، اما عمده ترین مناطق درگیر با این بیماری استان های اصفهان، کرمان، فارس، یزد، ایلام و کرمانشاه است.طبایی تصریح کرد: متاسفانه برای مبارزه با سالک هنوز واکسن موثری تهیه و تولید نشده است.